Hoeveel steun Van der Wilt in haar omgeving ook kreeg voor haar keuze om de zeevaart in te gaan, het was wel een stap in een mannenbolwerk. Dat merkte ze al op de zeevaartschool en tijdens de stages die ze destijds liep. ,,Maar de zeevaartwereld is wel aan het veranderen. Ongeveer tien procent van de studenten in mijn tijd op de zeevaartschool was al vrouw. Tijdens mijn eerste stage werkte ik op een cruiseschip; daar werken sowieso veel vrouwen in de schoonmaak en horeca maar ook op de brug, dus daar merkte ik niet echt iets van de ‘mannenwereld’”, vertelt ze. „Bij mijn tweede stage merkte ik wel dat de zeevaart soms echt een mannenwereld kan zijn. Ik werkte op een LNG-tanker van Shell en daar was ik een tijdje de enige vrouw. Terwijl Shell in mijn beleving overigens echt een pro-vrouwenbedrijf is. Andere meiden in mijn vak hebben soms wel lastige collega’s gehad waardoor het varen als enige vrouw een uitdaging kan zijn, maar ik heb dat gelukkig nog nooit meegemaakt. Zolang je leuke collega’s hebt waarbij de sfeer goed en gezellig is, merk je er weinig van.”
Het eerste schip waar Van der Wilt na het afronden van haar opleiding op werkte, was een kustvaarder bij Noorwegen. „Ik was tweede stuurman op een schip van tachtig meter lang. Op dit schip vervoerden we offshore onderdelen, deze onderdelen haalden we op in Noorwegen. In het ruim konden we bijvoorbeeld boegschroeven, motoren en onderwater constructies kwijt”, vertelt ze. Van der Wilt werkte met zeven andere mannelijke bemanningsleden op dit schip. Het was een pittige, maar goede leerschool. „Ik moest meteen alles alleen doen, waardoor ik heel veel ervaring opdeed in hele korte tijd”, herinnert ze zich. Maar ze leerde ook dat ze beter gedijt op een groter schip met meer collega’s. „Ik heb voor mezelf wel de keuze gemaakt om nu op een groter schip te werken, omdat je daar meer aanspraak hebt dan op een schip met maar zeven andere bemanningsleden. Ik ben echt een gezelligheidsdier.”
En zo vaart ze nu al twee jaar op de ferry. Ook aan de veerdienst ging de wereldwijde coronapandemie de afgelopen twee jaar niet voorbij, vertelt ze. ,,We merkten er wat van door het dragen van mondkapjes en het vele desinfecteren. Ook merkten we dat er toch minder personenauto’s van reizigers tussen beide landen met ons mee gingen. Dit vanwege de reisrestricties.”, vertelt ze. Opmerkelijk genoeg lijkt de Brexit, de uittreding van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie, juist een omgekeerd effect te hebben. „Veel mensen denken dat we daar last van hebben, maar sinds de Brexit hebben wij juist meer werk en veel vracht”, vertelt Van der Wilt.
Ambitie tot eerste stuurman
Van der Wilt wil graag verder groeien in haar vak. ,,Ik wil eerste stuurman worden. Dan krijg ik meer verantwoordelijkheid en krijg ik meer zeggenschap over de matrozen. Ook komt er dan wat verpleging in mijn takenpakket. Als er iemand aan boord gewond raakt, dan moet ik die persoon verplegen, zoals wonden schoonmaken of verband aanleggen. Ik ben al in bezit van een vaarbevoegdheid als eerste stuurman maar dat zegt niet alles. Ik vind het zelf heel belangrijk om eerst genoeg ervaring op te doen voordat je begint aan zo’n verantwoordelijke baan.”
De voormalig Hoogeveense hoopt dat ze met haar verhaal jonge meiden aanzet tot een studie in de techniek. „Ook al vond ik wiskunde leuk, ik was er zeker niet de beste in”, vertelt ze. „Maar wanneer je verder gaat studeren, dan krijg je begeleiding en begin je weer op nul. Op de zeevaartschool heb ik wiskunde en natuurkunde weer helemaal vanaf het begin uitgelegd gekregen en toen begreep ik het. Ik denk sowieso dat als je iets doet dat je leuk vindt, je er meer aandacht voor hebt.”
En voor landrotten die bang zijn dat ze na de zeevaartschool gebonden zijn aan een zeemansleven heeft ze goed nieuws: er kan ook worden gesolliciteerd voor andere banen waarin de kwaliteiten leidinggeven en techniek belangrijk zijn. ,,Je zit niet per se vast aan werken op een schip na deze opleiding; het is een goede basisopleiding met een goed startsalaris. Helaas is een baan in de scheepvaart niet zo bekend in Drenthe, maar er zijn genoeg vacatures – daardoor is een baankans wel reëel. Veel meiden denken dat ze een technische studie niet aankunnen, maar je kunt meer dan je denkt”, weet Van der Wilt uit eigen ervaring.
Als
maritieme jongerenambassadeur (Maritime by Holland) van dit jaar is dit een van haar grootse doelen. Meiden die denken dat techniek niks voor hun is overtuigen om toch te kiezen voor een technische opleiding. “Er is zoveel keus en na je studie zijn er zoveel mogelijkheden. Als je twijfelt wat je na je studie wilt doen is een technische studie ideaal. Daarna kan alles nog!”