Zeilen naar Terschelling
De weg naar deze verantwoordelijkheid begon al toen Gabriëla jong was. Met haar ouders zeilde ze vaak naar Terschelling, waar zich ook het
Maritiem Instituut Willem Barentsz bevindt. Uit haar slaapkamerraampje aan boord zag ze de school en met het vooruitzicht om vier jaar lang op Terschelling te wonen en studeren, was de keuze voor de opleiding tot maritieme officier snel gemaakt. ‘Die jaren waren wel het toppunt van mijn leven tot nu toe.’
Stage op zee
Na twee jaar school ging ze zes maanden naar zee. Daar liep ze stage op de Maasdam, een cruiseschip van de Holland America Line, en op een LNG-tanker van Shell. Maar na vier jaar studeerde ze net af in een tijd met minder werkgelegenheid in de zeevaart. ‘Toen ben ik eerst aan de wal gaan werken, bij Damen Shipyards. En daarna ben ik gaan werken op een coaster van 80 meter, de Peak Bergen.’Negen weken werkte ze op de coaster voor de kust van Noorwegen. ‘Het werk was geweldig interessant, maar het coaster-leven paste niet goed bij me. Ik ben wel echt gemaakt voor werk op grotere schepen.’
Op hoogte
En toen kwam in 2020 Stena Line om de hoek kijken. En daar zit ze helemaal goed op haar plek, op 40 meter hoogte op de brug. Twee keer per dag werkt ze een blok van vijf uur, met een totaaltijd van zo’n 10,5 uur. ‘Je draait je diensten ook door, wat het werk spannend en afwisselend houdt. De laadwacht houdt je de hele week goed bezig, maar de navigatiewacht tijdens binnenkomst bij Hoek van Holland is geweldig. Dan vaar je echt naar binnen.’De verantwoordelijkheid voor de maximaal 1200 passagiers is groot. ‘Daar heb ik tijdens mijn sollicitatie met de kapitein ook een serieus gesprek over gehad. Hoe stond ik daarin, zag ik dat wel zitten? Je moet geconcentreerd blijven, want je weet hoeveel levens afhankelijk van je zijn.’Dat doet Gabriëla dan ook door rondjes te lopen over de brug, of in gesprek te gaan met de wachtmatroos. Dat houdt haar wel gefocust, zelfs in de nachtelijke uren.
24/7 actie
Die concentratie is ook wel nodig, want haar werk is 24/7 actie. ‘De route hangt heel erg af van de windrichting en de golven. Soms gaan we noordelijk om en soms zuidelijk. Maar we steken over op het drukste stukje van de Noordzee.’ Uitwijken voor vissersschepen, of mopperende olietankers over de marifoon, zijn voor Gabriëla de gewoonste zaak van de wereld. ‘Mensen denken soms dat ferryvaart saai is, want je gaat altijd van A naar B, maar dat is dus absoluut niet waar.’Een veelgehoord nadeel van een zeevarend beroep is, dat je veel weg bent van huis. ‘Dat is ook zeker waar. Maar ik krijg zoveel energie van dit werk, en het samenwerken met mensen in een groot team. Het is wel minder leuk als er een verjaardag of een feestdag is in de week dat je aan boord bent. Als zeevarende mis je dingen. Maar doordat ik week op, week af ben, kan ik wel kiezen of ik Kerstmis of Oud en Nieuw mis.’ Dit jaar hoeft ze die keuze echter niet te maken, want ze heeft op tijd verlof kunnen aanvragen.