YMR blog: F.U.N. Casedag, een samenwerking tussen de verschillende maritieme studies

Laura Slootweg

TU Delft

01.03.2018

De samenwerking tussen WO en HBO kom je tijdens je studie niet vaak tegen, maar afgelopen 21 februari vond een bijzonder evenement plaats. Een dag waarop studenten Maritieme Techniek van de Technische Universiteit Delft, het Rotterdam Mainport Institute en de NHL Stenden Hogeschool bij elkaar kwamen om samen op de F.U.N. Casedag verschillende cases van bedrijven op te lossen.

 

F.U.N. is een gezamenlijke afkorting voor alle drie de scheepsbouwkundige studieverenigingen FroudeUNFCNES. Voor de F.U.N. casedag kwamen studenten uit Delft, Rotterdam en Leeuwarden samen om gezamelijk na te denken over cases van verschillende bedrijven.

Een case is te beschrijven als een probleem, een situatie waar iets moet gebeuren dat erg complex is, waar studenten dan een oplossing voor moeten vinden. Hierdoor kunnen studenten meedenken over praktische vraagstukken. Voor bedrijven kan dit nieuwe inzichten geven en voor de studenten is het erg interessant, omdat er nagedacht mag worden over een probleem wat zich daadwerkelijk in de praktijk zou kunnen voordoen. ’s Ochtends werd de grote groep opgedeeld in twee kleinere groepen, beide groepen gingen een verschillende case volgen van één van de hoofdsponsors: Damen Schelde Naval Shipbuilding en C-Job Naval Architects. Na een voortreffelijke lunch werd de groep in vijf kleinere groepen opgedeeld. Iedere groep kreeg een case van een van de vijf bedrijven welke zij moesten uitwerken.

Bij de case van Damen Schelde Naval Shipbuilding werd nagedacht over het bouwproces van een marineschip op een werf in Mexico. Het bijzondere aan het schip was dat het was opgedeeld in zes modules, waarvan er twee in Nederland werden gebouwd en vier in Mexico. Maar de grootste moeilijkheid van het in elkaar zetten van de modules was het feit dat er geen kraan aanwezig was op de werf die sterk genoeg was voor het optillen van de modules. Uiteindelijk werd dit door Damen opgelost met behulp van een ponton gebouwd met overige scheepssecties. De winnende groep won door gebruik te maken van verschillende, hele precieze, verbindingstechnieken, waardoor de secties met een nauwkeurigheid van 10 millimeter aan elkaar bevestigd konden worden.

C-Job Naval Architects presenteerde een case waarbij met behulp van een computerprogramma het exporteren van 180.000 auto’s van China naar Nederland gesimuleerd moest worden. De auto’s moesten vervoerd worden met een Roll-on Roll-off schip, en je kon gebruik maken van Flettner rotoren waardoor de reis eventueel goedkoper zou uitvallen. Het vervoeren van alle auto’s moet binnen 25 jaar uitgevoerd zijn. Hoeveel schepen, hoe groot je schepen zijn en welke route gevaren moest worden mocht allemaal zelf bedacht worden. De groep die de meeste winst behaald had na 25 jaar won de case.

s’Middags werden nog vijf cases gegeven door Boskalis, Bureau Veritas, Feadship, Royal IHC en Nevesbu. Ook bij deze cases werkte studenten vanuit verschillende steden en opleidingsniveaus samen om de beste oplossing te vinden. De combinatie van HBO en WO was bijzonder omdat hier voor het eerst in onze studie verschillende denkrichtingen / niveaus samen kwamen. Persoonlijk viel mij op dat de HBO studenten veel meer praktijk ervaring hadden. Zij vertelden over hoe het ging op de werven of schepen waar zij waren geweest en hoe een bepaald proces daar verliep. Vanuit de TU Delft leren we veel op papier, maar echt werken bij een bedrijf geeft toch meer inzicht in bepaalde processen. Eigenlijk was het samenwerken met de verschillende niveaus een gouden combinatie. Doordat de studenten van de TU Delft minder praktijkervaring hadden konden zij wel makkelijker out-of-the-box denken, omdat die box nog niet echt aanwezig was. De samenwerking met HBO studenten, die hun werkervaring van stages gebruikten, leverde mooie en verrassende oplossingen op voor de cases

Afsluitend werd samen het glas geheven en werden de winnaars van de cases uitgeroepen. Over het algemeen was de dag erg leerzaam door de vele bedrijven die hun problemen uit de praktijk voorlegden, en zijn er nieuwe vriendschappen ontstaan tussen de studenten van de verschillende studieverenigingen.

Evenementen
Februari 2020
Ma
Di
Wo
Do
Vr
Za
Zo
Evenementen Experiences Maritime Week Open dagen

Facebook

Used for the like, share, comment, and reaction icons

3 days ago

Young Maritime Representative

Ook wanneer het slecht weer is, blijft het leven doorgaan in de maritieme sector!🌊
#maritimebyholland #slechtweer @ Vlissingen, Netherlands
... See MoreSee Less

Ook wanneer het slecht weer is, blijft het leven doorgaan in de maritieme sector!🌊
#maritimebyholland #slechtweer  @ Vlissingen, NetherlandsImage attachment

Studiegenootjes van Danique hebben afgelopen half jaar een modelzeiljacht ontworpen om daarmee mee te doen aan een race. Ze zijn begonnen met het ontwerpen van het model in computerprogramma’s, daarna zijn ze 4 weken bezig geweest met het bouwen van het zeilbootje.
Op het filmpje is te zien hoe ze op de TU Delft bezig zijn met het bouwen en testvaren van de modelzeilbootjes in een sleeptank van de universiteit. Op het einde van het filmpje is de wedstrijd te zien bij het onderzoeksinstituut Marin, het bootje wat als eerst over de finish was in verschillende parcours won de wedstrijd!
#maritimebyholland #marin
... See MoreSee Less

Comment on Facebook

Daan Horstmeier wanneer ontwerp jij een hyper zuinige boot?

Oproep ❗️: Zit jij op de middelbare school en lijkt het je super leuk als wij als drie YMR’s een leuke gastles komen geven over de maritieme wereld en over welke soort opleidingen er zijn? Of bent u ouder en zou u het leuk vinden als uw kinderen op de basisschool of de middelbare school meer te weten komen over de maritieme wereld? Wij zouden het heel gaaf vinden om onze verhalen te komen vertellen dus laat het ons dan alsjeblieft weten!!
#maritimebyholland
... See MoreSee Less

Oproep ❗️: Zit jij op de middelbare school en lijkt het je super leuk als wij als drie YMR’s een leuke gastles komen geven over de maritieme wereld en over welke soort opleidingen er zijn? Of bent u ouder en zou u het leuk vinden als uw kinderen op de basisschool of de middelbare school meer te weten komen over de maritieme wereld? Wij zouden het heel gaaf vinden om onze verhalen te komen vertellen dus laat het ons dan alsjeblieft weten!! 
#maritimebyholland

Comment on Facebook

Zeebenen in de klas...

Goed bezig Daan Horstmeier en YMR’s

Voor mijn opleiding Maritiem Officier heb ik (Jesper) de training Basic Safety gevolgd. Tijdens deze training hebben wij geleerd wat te doen bij een noodgeval zoals brand of het schip verlaten. Door oefeningen te doen zoals de weg zoeken in ruimtes vol rook, met een luchtfles op je rug. Deze dagen waren naast leerzaam ook heel leuk om mee te maken!
#maritiem #maritiemofficier #training
... See MoreSee Less

2 weeks ago

Young Maritime Representative

Ymr bas was aan boord op zijn werkplek op een binnenvaartschip in de volkerak sluis. Dit is het grootste sluizencomplex van europa. Sluizen worden gebruikt om hoogteverschillen van water te overbruggen,maar ook om zoet en zout water te scheiden. De ene kant van de sluis is dan dus zoet water en de andere zout water. #binnenvaart @ Volkeraksluizen ... See MoreSee Less

Ymr bas was aan boord op zijn werkplek op een binnenvaartschip in de volkerak sluis. Dit is het grootste sluizencomplex van europa. Sluizen worden gebruikt om hoogteverschillen van water te overbruggen,maar ook om zoet en zout water te scheiden. De ene kant van de sluis is dan dus zoet water en de andere zout water. #binnenvaart  @ VolkeraksluizenImage attachmentImage attachment

Comment on Facebook

Sorry volgens mij ben je in de war. De Krammersluizen hebben deze kering van zoet na zout en de volkeraksluizen niet.

Load more