Officieel startsein collectieve maritieme arbeidsmarktcampagne

MbH

Rijswijk

25.10.2019

Tijdens het Maritime Awards Gala op maandag 4 november zullen alle aanwezige gasten de oproep ontvangen om mee te doen aan de gezamenlijke maritieme arbeidsmarktbranding. Elke maritieme collega is een ambassadeur van de maritieme sector. Iedereen heeft een eigen verhaal. Waarom heb jij gekozen voor maritiem? Waar ben jij trots op? Wat is de mooiste, grootste, meest innovatieve of juist meest stabiele kracht van de maritieme organisatie waar jij werkt? Hoe kun jij dit verhaal delen met een groter publiek?

 

Tijdens het Maritime Awards Gala zetten we alle genomineerden en natuurlijk de winnaars in de spotlight. Meer dan 900 maritieme professionals komen bij elkaar om samen onze successen te vieren. Het gala is het jaarlijkse hoogtepunt van de Maritime Week, waarin we zo veel mogelijk maritieme activiteiten verzamelen om meer aandacht te vragen voor de maritieme sector. Hoe mooi zou het zijn als we ook onze krachten zouden bundelen in de zoektocht naar nieuw talent? Zonder goede mensen kunnen we niet blijven groeien als sector.

Waarom is het zo belangrijk dat wij deze verhalen gaan delen? Het maritieme cluster heeft geen duidelijk gezicht en is niet bekend genoeg om de concurrentie aan te gaan op de arbeidsmarkt met andere sectoren. Het gros van de jongeren die gekozen hebben voor een technisch profiel, maar ook van potentiële zij-instromers uit andere sectoren, heeft geen helder beeld van wat wij allemaal doen in de maritieme sector. Daarmee is de kans dat zij uiteindelijk kiezen voor een baan aan boord van een schip, in de haven, op een werf of bij een maritieme toeleverancier zeer klein. Dat is dus echt een gemiste kans. Uit het onderzoek dat is gedaan naar de strategie voor de arbeidsmarktbranding van de komende jaren is namelijk iets heel bijzonders gekomen. Wat onze sector zo uniek maakt is dat wij allemaal erg trots zijn op het werk dat wij doen.

Als wij dit probleem als collectief aanpakken vergroten wij ons bereik en zullen we meer impact maken. Het is belangrijk dat individuele arbeidsmarktactiviteiten elkaar gaan versterken. We zullen samen moeten werken aan het creëren van een identiteit. Dus neem vooral afscheid van ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’, zo vallen we niet op. Het is tijd om de maritieme sector een duidelijk herkenbaar gezicht te geven. Je kiest voor een maritieme carrière, want als je eenmaal gekozen hebt voor deze bijzondere sector kun je bij alle verschillende onderdelen terecht. Een gezamenlijk ‘werken bij’ verhaal onder de noemer ‘Maritime by…’

De maritieme identiteit, onze kernwaarden en de complete strategie staan beschreven in het onderzoeksrapport van het bureau DST. Zij hebben, in opdracht van Nederland Maritiem Land, samen met HR en Communicatie specialisten, bestuursleden en allerlei verschillende maritieme collega’s een strategie op papier gezet. Dit rapport bevat een beschrijving van de doelgroepen en talloze ideeën voor een eigen arbeidsmarktcommunicatie plan. Daarnaast hebben we een handig werkboek gemaakt met een stappenplan om de strategie op maat te maken voor jouw eigen organisatie. Tot slot is er een online editor waarmee je in de herkenbare stijl allerlei materialen voor on- en offline gebruik kunt ontwikkelen. Deze kun je naast je eigen huisstijl gebruiken en je kunt er je eigen logo in verwerken. We verzamelen alle maritieme verhalen graag op www.maritimebyholland.nl. Alles is kosteloos te downloaden en te gebruiken. Dus wacht niet langer en ga aan de slag.

Mocht u meer informatie willen, dan kunt u contact opnemen met Sabine Marsé: sabine@maritiemland.nl of Tel: 010-7470076.

ga naar de editor

Evenementen
Januari 2020
Ma
Di
Wo
Do
Vr
Za
Zo
Evenementen Experiences Maritime Week Open dagen

Facebook

Used for the like, share, comment, and reaction icons

Ben je thuis? Op vakantie? Of vaar je deze feestdagen? Laat het ons weten! Wij wensen jullie, waar dan ook, prettige en fijne kerstdagen toe🎄⚓❤

#maritimebyholland #merrychristmas
... See MoreSee Less

Ben je thuis? Op vakantie? Of vaar je deze feestdagen? Laat het ons weten! Wij wensen jullie, waar dan ook, prettige en fijne kerstdagen toe🎄⚓❤

#maritimebyholland #merrychristmas

Comment on Facebook

Jullie ook fijne dagen

1 month ago

Young Maritime Representative

Gister vond de mbo Maritime Delta Student Challenge 2019 plaats. Hier gingen 130 technische mbo studenten aan de slag met praktische challenges van de maritieme bedrijven: Feadship, Van der Leun , Damen en Oceanco. Daan Horstmeier mocht gister met een presentatie deze leuke en uitdagende student challenge openen! ... See MoreSee Less

Ben jij benieuwd hoe het is om in de haven te werken? Klink dan op deze link om te kijken hoe containers worden vast gezet aan boord van schepen!

m.youtube.com/watch?v=g7ceJy49L_4&feature=youtu.be
... See MoreSee Less

Video image

Comment on Facebook

Als stuurman leer je niet alleen veilig het schip varen, maar ook bijvoorbeeld de basis van het lassen. Zodat je later aan boord ook van alles kan maken en vastzetten. Wat zou jij willen leren?💥 ... See MoreSee Less

Als stuurman leer je niet alleen veilig het schip varen, maar ook bijvoorbeeld de basis van het lassen. Zodat je later aan boord ook van alles kan maken en vastzetten. Wat zou jij willen leren?💥

Vandaag was ik(Danique Horstmeier) aanwezig bij de NIDV Exhibition Defence & Security. Een beurs helemaal gerelateerd aan defensie.
#maritimebyholland
... See MoreSee Less

Comment on Facebook

Gave foto’s van de Interceptor Esther De Haas Degenkamp Matthew de Haas Helaas kon ik zelf niet jullie nieuwe aanwinst komen aanschouwen maar dat komt vast nog wel een keertje

Load more