Maritime by… Reinier

Reinier van Setten

Rotterdam

28.05.2021

Reinier ging op 6 mei mee met de Waterboot 5 van Hatenboer-Neptunus, zusterbedrijf van Hatenboer-Water. Hij schrijft over zijn belevenissen van die dag.

Water is essentieel voor iedereen. Je zou het misschien niet verwachten, maar ook een schip verbruikt veel water. Water is er genoeg toch op zee? Dat klopt, maar dat is allemaal zout water. Jij en ik drinken juist zoet water en ook een schip heeft zoet water nodig. Veel schepen hebben vandaag de dag grote filters aan boord om van zout water zoet water te kunnen maken. Dit noemen ze omgekeerde osmose filters. Toch hebben niet alle schepen zulke filters en nog belangrijker, in de haven mogen schepen geen zout water opnemen omdat dit water vaak te vervuild is. Maar hoe kom je dan aan zoet water? Heel simpel, met een waterboot van Hatenboer-Water.

’s Ochtends om 7.45 monsterde ik aan in de haven van Rotterdam op Waterboot 5 met schipper Alex en matroos Patrick. In de scheepvaart is een schipper diegene die de boot bestuurd en aanwijzingen geeft, vergelijkbaar met een kapitein. De matroos is verantwoordelijk voor alle werkzaamheden aan dek. Het viel me gelijk op dat de schipper en de matroos passie hebben voor hun werk; er is een gezellige werksfeer. Om 8.00 kregen we een telefoontje met een opdracht vanuit het kantoor voor onze eerste klus. 100 ton zoet water brengen naar een olietanker.

Matroos Patrick leerde me snel hoe je het best trossen los kunt gooien en niet veel later waren we onderweg.

Aangekomen bij de olietanker werd de loodsladder naar beneden gelaten en liep ik samen met matroos Patrick naar boven. De loodsladder wordt gebruikt om aan boord van een groot schip te kunnen komen. Aan dek kijk ik mijn ogen uit. Veel van wat ik op de opleiding Maritiem Officier in Vlissingen heb geleerd zag ik ineens in het echt. Bijvoorbeeld de grote aansluitingen en leidingen waardoor olie aan boord wordt gepompt.

We hadden geen tijd te verliezen dus hebben we met behulp van touwen de waterslang naar boven getrokken en aangesloten op de zoetwater tank. Toen de pomp aanstond was het wachten totdat er 100 ton water (100 duizend liter) gebunkerd was. Bunkeren is eigenlijk hetzelfde als tanken. Matroos Patrick en ik zijn even op de brug gaan kijken. Daarna hebben we een kijkje genomen in de machinekamer. Machtig groot allemaal.

Na een uurtje was er 100 ton getankt en na een handtekening van de kapitein vetrokken we. Onderweg naar de volgende klus voeren we langs grote containerschepen van Maersk, Evergreen en MSC. Ook zagen we grote schepen waarmee gas wordt vervoerd. Het volgende schip dat we van water zouden voorzien was een bulkschip. Een bulkschip vervoert allerlei drogen lading, denk bijvoorbeeld aan ijzererts, steenkool en graan. Dit schip had kolen voor de Nederlandse kolencentrales aan boord. De hele procedure van vanochtend herhaalde zich nogmaals. Na een uurtje was ook dit schip van 100 ton water voorzien.

Schipper Alex voer vervolgens nog eens langs de grote containerschepen op de Eerste en Tweede Maasvlakte. Deze containerschepen kunnen maar liefst meer dan 20.000 containers meenemen. Het is onvoorstelbaar hoe groot deze schepen zijn, ongeveer 400 meter in lengte en bijna 60 meter breed. Ook zag ik de grootste windmolen ter wereld! Verderop werden er grote windmolen onderdelen geladen op schepen om op zee geplaatst te worden. Zo zie je dat er in de maritieme sector heel hard gewerkt wordt om te helpen CO2-uitstoot te verminderen.

Om 15.00 waren we terug op de stijger van Hatenboer-Neptunus. Onderweg had matroos Patrick me precies geleerd hoe ik het beste trossen kan gooien. Bij aankomst mocht ik dus de trossen gooien en natuurlijk ging dat niet in één keer goed. Toch nog even oefenen… De slangen werden aangesloten om de waterboot weer te vullen met water. Zo is Waterboot 5 klaar voor morgen!

Het was gaaf om al die schepen te zien liggen in de haven van Rotterdam en zelf aan de slag te mogen om schepen van zoet water te voorzien. Ik wil schipper Alex en matroos Patrick nogmaals bedanken voor de geweldige ervaring en hoop snel nog eens mee te kunnen met Waterboot 5 van Hatenboer-Neptunus!

Evenementen
Juni 2021
Ma
Di
Wo
Do
Vr
Za
Zo
Evenementen Experiences Maritime Week Open dagen

Facebook

Used for the like, share, comment, and reaction icons

Voel jij je helemaal thuis in de maritieme sector en wil je jouw enthousiasme delen met jongeren en studiekiezers?⚓ Vind jij het leuk om allerlei verschillende maritieme bedrijven te bezoeken en foto’s en vlogs te maken? Wil je daarnaast jouw maritieme carrière een boost geven?🚀
Meld je dan nu aan als kandidaat voor Maritieme Jongeren Ambassadeur van 2021/2022. Je gaat dan samen met drie andere ambassadeurs een jaar lang de maritieme sector promoten! Als de maatregelen het toelaten, begint dat bij een bezoek aan de @WereldhavenDagen van 2021 en in november bij @europort. De rest van het jaar bezoek je de mooiste bedrijven en breng je de maritieme sector onder de aandacht op beurzen. Ook ga je langs bij basisscholen en middelbare scholen om jouw enthousiasme over de maritieme sector met jongeren te delen! Aanmelden kan via de link in bio! Zien we je 22 juli op de Pitchdag?😎🛳
... See MoreSee Less

Voel jij je helemaal thuis in de maritieme sector en wil je jouw enthousiasme delen met jongeren en studiekiezers?⚓ Vind jij het leuk om allerlei verschillende maritieme bedrijven te bezoeken en foto’s en vlogs te maken? Wil je daarnaast jouw maritieme carrière een boost geven?🚀
Meld je dan nu aan als kandidaat voor Maritieme Jongeren Ambassadeur van 2021/2022. Je gaat dan samen met drie andere ambassadeurs een jaar lang de maritieme sector promoten! Als de maatregelen het toelaten, begint dat bij een bezoek aan de @WereldhavenDagen van 2021 en in november bij @europort. De rest van het jaar bezoek je de mooiste bedrijven en breng je de maritieme sector onder de aandacht op beurzen. Ook ga je langs bij basisscholen en middelbare scholen om jouw enthousiasme over de maritieme sector met jongeren te delen! Aanmelden kan via de link in bio! Zien we je 22 juli op de Pitchdag?😎🛳

Comment on Facebook

Met dat diploma kun je OVERAL carriere maken🍻. Is mij ook gelukt😊

Begin dit jaar waren wij, Maxime en Tom, op bezoek bij Damen en spraken we met Jorrit Karreman en Lisa Weggemans. Ben jij benieuwd naar de stagemogelijkheden bij Damen Shipyards? En wil je graag weten hoe Jorrit Mechanical Engineer is geworden? Kijk snel het filmpje! ... See MoreSee Less

Timeline PhotosHet STC heeft er, dankzij Bluewater Energy Services, twee nieuwe lifeboats/vrije val boten bij. Voor studenten van de opleiding zeevaart en waterbouw is veiligheid en zeemanschap een belangrijk onderdeel. De lifeboats worden gebruikt om veiligheidsprocedures te oefenen. Zo gaan de studenten goed voorbereid op stage! ... See MoreSee Less

Deze week waren wij (Tom en Reinier) op bezoek bij Econowind in Zeewolde. Zij maken vleugelprofielen om ervoor te zorgen dat schepen met minder brandstof vooruit komen. Een vleugelprofiel is eigenlijk te vergelijken met een zeil op een zeilschip. Toch is er ook een groot verschil: om ervoor te zorgen dat deze vleugelprofielen heel efficiënt zijn, wordt er lucht aan de achterkant van de vleugel afgezogen. Op die manier is de luchtstroom rond de vleugel optimaal! Zo kan er met deze vleugels nu al een brandstofbesparing van 25% worden behaald!
En als er geen wind staat, kunnen de vleugels makkelijk ingeklapt worden in nog geen 5 minuten!

Econowind is een mooi voorbeeld van hoe er in de maritieme sector volop nagedacht wordt om uitstoot van CO2 en andere gassen tegen te gaan! 🌍

Benieuwd naar welke studies er allemaal te kiezen zijn in de maritieme sector? Zie link in bio naar onze website!

e!

#towardszeroemission
ion and and art
... See MoreSee Less

Deze week waren wij (Tom en Reinier) op bezoek bij Econowind in Zeewolde. Zij maken vleugelprofielen om ervoor te zorgen dat schepen met minder brandstof vooruit komen. Een vleugelprofiel is eigenlijk te vergelijken met een zeil op een zeilschip. Toch is er ook een groot verschil: om ervoor te zorgen dat deze vleugelprofielen heel efficiënt zijn, wordt er lucht aan de achterkant van de vleugel afgezogen. Op die manier is de luchtstroom rond de vleugel optimaal! Zo kan er met deze vleugels nu al een brandstofbesparing van 25% worden behaald! 
En als er geen wind staat, kunnen de vleugels makkelijk ingeklapt worden in nog geen 5 minuten! 

Econowind is een mooi voorbeeld van hoe er in de maritieme sector volop nagedacht wordt om uitstoot van CO2 en andere gassen tegen te gaan! 🌍 

Benieuwd naar welke studies er allemaal te kiezen zijn in de maritieme sector? Zie link in bio naar onze website!

#towardszeroemission #maritimebyholland #nederlandmaritiemland #zeevaart #zeroemission
4 months ago
Young Maritime Representative

Foto van de week!

Vandaag zetten we het jacht, project 817, in de schijnwerpers! Het jacht dat deze week door Feadship is opgeleverd!

#feadship #superjacht
... See MoreSee Less

Foto van de week!

Vandaag zetten we het jacht, project 817, in de schijnwerpers! Het jacht dat deze week door Feadship is opgeleverd! 

#feadship #superjacht
Load more