Maritieme techniek

TU Delft

Delft

  • Maritiem technisch
  • WO
jachtbouw-watersportindustrie, Maritieme kennisinstituten, Maritieme toeleveranciers, Offshore, Scheepsbouw, Waterbouw

Binnenvaartschepen, mammoettankers, containerschepen vol goederen en grondstoffen gaan de hele wereld over, van China naar Afrika, van Zuid-Amerika naar India, over de rivieren in Europa. Scheepvaart is onmisbaar, net als goed opgeleide maritiem ingenieurs. Nederland staat wereldwijd aan de maritieme top.

Met een uitstekende plaats op de internationale ranglijst van scheepswerven, met opdrachten voor zeer hoogwaardige tankers, marineschepen en luxe motor- en zeiljachten. Grote en gerenommeerde bergingsbedrijven zijn in Nederlandse handen. En meer dan de helft van de baggerschepen wordt in Nederland ontworpen en gebouwd.

Natuurlijk heeft Maritieme Techniek alles met scheepsbouw te maken. Een groot schip is bijna een klein dorp en je leert een schip ontwerpen met alle voorzieningen die nodig zijn. Maar een maritiem ingenieur heeft veel meer in de vingers. Boorplatforms, rederijen, vaarroutes, verzekeringen, olie- en gastransport, offshoreinstallaties, pijp- en kabelleggers en zwaar transport: het is allemaal Maritieme Techniek.

De opleiding

In Delft ontmoet je die praktijk: docenten ‘uit het veld’ komen je vertellen over de nieuwste ontwikkelingen en geregeld zijn deskundigen uit het bedrijfsleven te gast. En omdat we een kleine opleiding zijn, ken je de meeste medestudenten en heb je goed contact met docenten. Bovendien is Maritieme Techniek aan de TU Delft uniek in Nederland, het is de enige maritieme opleiding op academisch niveau. Ontwerpen, bouwen, construeren, onderzoeken, daar is deze opleiding sterk in. Innovatief – zo ontwikkelden we kort geleden een nieuwe boegvorm die schepen een stabielere zeegang geeft. En met aandacht voor veiligheid en milieu. Is het bijvoorbeeld verantwoord om olie en gas met mammoettankers te vervoeren? Is het beter om passagiers te vervoeren met zeer snelle schepen in plaats van vliegtuigen? Wat is de ideale materiaalzuinige scheepsconstructie? Allemaal vragen waar Delftse maritiemers een antwoord op zoeken.

Wat moet je als student Maritieme Techniek in huis hebben?

Warmlopen voor schepen en scheepvaart, dat staat buiten kijf als je voor deze opleiding kiest. Nieuwsgierig, onderzoekend en je hebt zin om samen met anderen slimme oplossingen te bedenken voor allerlei scheepszaken. Ruimtelijk en technisch inzicht en een dosis creativiteit komen ook goed van pas. En je schrikt niet terug van wiskunde en natuurkunde. Kortom, een pittige, brede en concrete studie voor mensen die niet de hele dag achter hun bureau willen zitten.

Lees meer

Facebook

Used for the like, share, comment, and reaction icons

Timeline PhotosHet STC heeft er, dankzij Bluewater Energy Services, twee nieuwe lifeboats/vrije val boten bij. Voor studenten van de opleiding zeevaart en waterbouw is veiligheid en zeemanschap een belangrijk onderdeel. De lifeboats worden gebruikt om veiligheidsprocedures te oefenen. Zo gaan de studenten goed voorbereid op stage! ... See MoreSee Less

Deze week waren wij (Tom en Reinier) op bezoek bij Econowind in Zeewolde. Zij maken vleugelprofielen om ervoor te zorgen dat schepen met minder brandstof vooruit komen. Een vleugelprofiel is eigenlijk te vergelijken met een zeil op een zeilschip. Toch is er ook een groot verschil: om ervoor te zorgen dat deze vleugelprofielen heel efficiënt zijn, wordt er lucht aan de achterkant van de vleugel afgezogen. Op die manier is de luchtstroom rond de vleugel optimaal! Zo kan er met deze vleugels nu al een brandstofbesparing van 25% worden behaald!
En als er geen wind staat, kunnen de vleugels makkelijk ingeklapt worden in nog geen 5 minuten!

Econowind is een mooi voorbeeld van hoe er in de maritieme sector volop nagedacht wordt om uitstoot van CO2 en andere gassen tegen te gaan! 🌍

Benieuwd naar welke studies er allemaal te kiezen zijn in de maritieme sector? Zie link in bio naar onze website!

e!

#towardszeroemission
ion and and art
... See MoreSee Less

Deze week waren wij (Tom en Reinier) op bezoek bij Econowind in Zeewolde. Zij maken vleugelprofielen om ervoor te zorgen dat schepen met minder brandstof vooruit komen. Een vleugelprofiel is eigenlijk te vergelijken met een zeil op een zeilschip. Toch is er ook een groot verschil: om ervoor te zorgen dat deze vleugelprofielen heel efficiënt zijn, wordt er lucht aan de achterkant van de vleugel afgezogen. Op die manier is de luchtstroom rond de vleugel optimaal! Zo kan er met deze vleugels nu al een brandstofbesparing van 25% worden behaald! 
En als er geen wind staat, kunnen de vleugels makkelijk ingeklapt worden in nog geen 5 minuten! 

Econowind is een mooi voorbeeld van hoe er in de maritieme sector volop nagedacht wordt om uitstoot van CO2 en andere gassen tegen te gaan! 🌍 

Benieuwd naar welke studies er allemaal te kiezen zijn in de maritieme sector? Zie link in bio naar onze website!

#towardszeroemission #maritimebyholland #nederlandmaritiemland #zeevaart #zeroemission
2 months ago
Young Maritime Representative

Foto van de week!

Vandaag zetten we het jacht, project 817, in de schijnwerpers! Het jacht dat deze week door Feadship is opgeleverd!

#feadship #superjacht
... See MoreSee Less

Foto van de week!

Vandaag zetten we het jacht, project 817, in de schijnwerpers! Het jacht dat deze week door Feadship is opgeleverd! 

#feadship #superjacht

Ben jij van het heerlijke weer aan het genieten in je voorjaarsvakantie? Wij ook! ☀️
Maar vergeet niet dat je misschien over 6 maanden al weer begint aan je volgende opleiding! Dus sla je laptop open en bekijk de opleidingengids en open dagen op de website! 💻⛵

maritimebyholland.nl/alle-maritieme-opleidingen/algemeen/
... See MoreSee Less

Ben jij van het heerlijke weer aan het genieten in je voorjaarsvakantie? Wij ook! ☀️
Maar vergeet niet dat je misschien over 6 maanden al weer begint aan je volgende opleiding! Dus sla je laptop open en bekijk de opleidingengids en open dagen op de website! 💻⛵

 https://maritimebyholland.nl/alle-maritieme-opleidingen/algemeen/
3 months ago
Young Maritime Representative

Vandaag waren wij, Tom en Maxime, op bezoek bij @damenshipyards om een kijkje achter de schermen te nemen. ... See MoreSee Less

Vandaag waren wij, Tom en Maxime, op bezoek bij @damenshipyards om een kijkje achter de schermen te nemen.
Load more