Maritieme techniek

TU Delft

Delft

  • Maritiem technisch
  • WO
jachtbouw-watersportindustrie, Maritieme kennisinstituten, Maritieme toeleveranciers, Offshore, Scheepsbouw, Waterbouw

Binnenvaartschepen, mammoettankers, containerschepen vol goederen en grondstoffen gaan de hele wereld over, van China naar Afrika, van Zuid-Amerika naar India, over de rivieren in Europa. Scheepvaart is onmisbaar, net als goed opgeleide maritiem ingenieurs. Nederland staat wereldwijd aan de maritieme top.

Met een uitstekende plaats op de internationale ranglijst van scheepswerven, met opdrachten voor zeer hoogwaardige tankers, marineschepen en luxe motor- en zeiljachten. Grote en gerenommeerde bergingsbedrijven zijn in Nederlandse handen. En meer dan de helft van de baggerschepen wordt in Nederland ontworpen en gebouwd.

Natuurlijk heeft Maritieme Techniek alles met scheepsbouw te maken. Een groot schip is bijna een klein dorp en je leert een schip ontwerpen met alle voorzieningen die nodig zijn. Maar een maritiem ingenieur heeft veel meer in de vingers. Boorplatforms, rederijen, vaarroutes, verzekeringen, olie- en gastransport, offshoreinstallaties, pijp- en kabelleggers en zwaar transport: het is allemaal Maritieme Techniek.

De opleiding

In Delft ontmoet je die praktijk: docenten ‘uit het veld’ komen je vertellen over de nieuwste ontwikkelingen en geregeld zijn deskundigen uit het bedrijfsleven te gast. En omdat we een kleine opleiding zijn, ken je de meeste medestudenten en heb je goed contact met docenten. Bovendien is Maritieme Techniek aan de TU Delft uniek in Nederland, het is de enige maritieme opleiding op academisch niveau. Ontwerpen, bouwen, construeren, onderzoeken, daar is deze opleiding sterk in. Innovatief – zo ontwikkelden we kort geleden een nieuwe boegvorm die schepen een stabielere zeegang geeft. En met aandacht voor veiligheid en milieu. Is het bijvoorbeeld verantwoord om olie en gas met mammoettankers te vervoeren? Is het beter om passagiers te vervoeren met zeer snelle schepen in plaats van vliegtuigen? Wat is de ideale materiaalzuinige scheepsconstructie? Allemaal vragen waar Delftse maritiemers een antwoord op zoeken.

Wat moet je als student Maritieme Techniek in huis hebben?

Warmlopen voor schepen en scheepvaart, dat staat buiten kijf als je voor deze opleiding kiest. Nieuwsgierig, onderzoekend en je hebt zin om samen met anderen slimme oplossingen te bedenken voor allerlei scheepszaken. Ruimtelijk en technisch inzicht en een dosis creativiteit komen ook goed van pas. En je schrikt niet terug van wiskunde en natuurkunde. Kortom, een pittige, brede en concrete studie voor mensen die niet de hele dag achter hun bureau willen zitten.

Lees meer

Facebook

Used for the like, share, comment, and reaction icons

Oproep ❗️: Zit jij op de middelbare school en lijkt het je super leuk als wij als drie YMR’s een leuke gastles komen geven over de maritieme wereld en over welke soort opleidingen er zijn? Of bent u ouder en zou u het leuk vinden als uw kinderen op de basisschool of de middelbare school meer te weten komen over de maritieme wereld? Wij zouden het heel gaaf vinden om onze verhalen te komen vertellen dus laat het ons dan alsjeblieft weten!!
#maritimebyholland
... See MoreSee Less

Oproep ❗️: Zit jij op de middelbare school en lijkt het je super leuk als wij als drie YMR’s een leuke gastles komen geven over de maritieme wereld en over welke soort opleidingen er zijn? Of bent u ouder en zou u het leuk vinden als uw kinderen op de basisschool of de middelbare school meer te weten komen over de maritieme wereld? Wij zouden het heel gaaf vinden om onze verhalen te komen vertellen dus laat het ons dan alsjeblieft weten!! 
#maritimebyholland

Comment on Facebook

Zeebenen in de klas...

Goed bezig Daan Horstmeier en YMR’s

Voor mijn opleiding Maritiem Officier heb ik (Jesper) de training Basic Safety gevolgd. Tijdens deze training hebben wij geleerd wat te doen bij een noodgeval zoals brand of het schip verlaten. Door oefeningen te doen zoals de weg zoeken in ruimtes vol rook, met een luchtfles op je rug. Deze dagen waren naast leerzaam ook heel leuk om mee te maken!
#maritiem #maritiemofficier #training
... See MoreSee Less

5 days ago

Young Maritime Representative

Ymr bas was aan boord op zijn werkplek op een binnenvaartschip in de volkerak sluis. Dit is het grootste sluizencomplex van europa. Sluizen worden gebruikt om hoogteverschillen van water te overbruggen,maar ook om zoet en zout water te scheiden. De ene kant van de sluis is dan dus zoet water en de andere zout water. #binnenvaart @ Volkeraksluizen ... See MoreSee Less

Ymr bas was aan boord op zijn werkplek op een binnenvaartschip in de volkerak sluis. Dit is het grootste sluizencomplex van europa. Sluizen worden gebruikt om hoogteverschillen van water te overbruggen,maar ook om zoet en zout water te scheiden. De ene kant van de sluis is dan dus zoet water en de andere zout water. #binnenvaart  @ VolkeraksluizenImage attachmentImage attachment

Comment on Facebook

Sorry volgens mij ben je in de war. De Krammersluizen hebben deze kering van zoet na zout en de volkeraksluizen niet.

Wij wensen iedereen een fijne valentijnsdag toe! 🛥⚓️❤️
Foto: Plezier jachten bekeken de Air and Sea show in Fort Lauderdale Florida 2019.
#maritimebyholland #valentinesday
... See MoreSee Less

Wij wensen iedereen een fijne valentijnsdag toe! 🛥⚓️❤️
Foto: Plezier jachten bekeken de Air and Sea show in Fort Lauderdale Florida 2019. 
#maritimebyholland #valentinesday

Deze week heb ik (Jesper) Basic Safety Training gehad. Hier hebben wij geleerd wat we moeten doen bij brand en wanneer we het schip moeten verlaten.

Tijdens de training hebben we allerlei verschillende brandblussers gebruikt. Verder zijn we ook met zuurstofflessen door ruimtes vol rook gegaan. Maar ook hebben we geleerd hoe we moeten overleven op het water met behulp van een reddingsvlot.

Deze dagen waren heel leuk en leerzaam en is een goede basis om voorbereid op stage te gaan!👨‍🚒
... See MoreSee Less

Deze week heb ik (Jesper) Basic Safety Training gehad. Hier hebben wij geleerd wat we moeten doen bij brand en wanneer we het schip moeten verlaten. 

Tijdens de training hebben we allerlei verschillende brandblussers gebruikt. Verder zijn we ook met zuurstofflessen door ruimtes vol rook gegaan. Maar ook hebben we geleerd hoe we moeten overleven op het water met behulp van een reddingsvlot. 

Deze dagen waren heel leuk en leerzaam en is een goede basis om voorbereid op stage te gaan!👨‍🚒
Load more