Maritieme techniek

TU Delft

Delft

  • Maritiem technisch
  • WO
jachtbouw-watersportindustrie, Maritieme kennisinstituten, Maritieme toeleveranciers, Offshore, Scheepsbouw, Waterbouw

Binnenvaartschepen, mammoettankers, containerschepen vol goederen en grondstoffen gaan de hele wereld over, van China naar Afrika, van Zuid-Amerika naar India, over de rivieren in Europa. Scheepvaart is onmisbaar, net als goed opgeleide maritiem ingenieurs. Nederland staat wereldwijd aan de maritieme top.

Met een uitstekende plaats op de internationale ranglijst van scheepswerven, met opdrachten voor zeer hoogwaardige tankers, marineschepen en luxe motor- en zeiljachten. Grote en gerenommeerde bergingsbedrijven zijn in Nederlandse handen. En meer dan de helft van de baggerschepen wordt in Nederland ontworpen en gebouwd.

Natuurlijk heeft Maritieme Techniek alles met scheepsbouw te maken. Een groot schip is bijna een klein dorp en je leert een schip ontwerpen met alle voorzieningen die nodig zijn. Maar een maritiem ingenieur heeft veel meer in de vingers. Boorplatforms, rederijen, vaarroutes, verzekeringen, olie- en gastransport, offshoreinstallaties, pijp- en kabelleggers en zwaar transport: het is allemaal Maritieme Techniek.

De opleiding

In Delft ontmoet je die praktijk: docenten ‘uit het veld’ komen je vertellen over de nieuwste ontwikkelingen en geregeld zijn deskundigen uit het bedrijfsleven te gast. En omdat we een kleine opleiding zijn, ken je de meeste medestudenten en heb je goed contact met docenten. Bovendien is Maritieme Techniek aan de TU Delft uniek in Nederland, het is de enige maritieme opleiding op academisch niveau. Ontwerpen, bouwen, construeren, onderzoeken, daar is deze opleiding sterk in. Innovatief – zo ontwikkelden we kort geleden een nieuwe boegvorm die schepen een stabielere zeegang geeft. En met aandacht voor veiligheid en milieu. Is het bijvoorbeeld verantwoord om olie en gas met mammoettankers te vervoeren? Is het beter om passagiers te vervoeren met zeer snelle schepen in plaats van vliegtuigen? Wat is de ideale materiaalzuinige scheepsconstructie? Allemaal vragen waar Delftse maritiemers een antwoord op zoeken.

Wat moet je als student Maritieme Techniek in huis hebben?

Warmlopen voor schepen en scheepvaart, dat staat buiten kijf als je voor deze opleiding kiest. Nieuwsgierig, onderzoekend en je hebt zin om samen met anderen slimme oplossingen te bedenken voor allerlei scheepszaken. Ruimtelijk en technisch inzicht en een dosis creativiteit komen ook goed van pas. En je schrikt niet terug van wiskunde en natuurkunde. Kortom, een pittige, brede en concrete studie voor mensen die niet de hele dag achter hun bureau willen zitten.

Lees meer

Facebook

Used for the like, share, comment, and reaction icons

Graag stellen we ons aan je voor!

Ik ben Reinier van Setten, 20 jaar en studeer Maritiem Officier in Vlissingen. Hier word ik opgeleid tot stuurman en scheepswerktuigkundige aan boord van zeeschepen. Mijn doel dit jaar als Maritiem Jongeren Ambassadeur is om kennis te maken met de mogelijkheden in de maritieme sector. Door bedrijven te bezoeken zal ik samen met Iris, Maxime en Tom de mooiste video’s uit de maritieme sector voor jullie maken! Ik heb er zin in!

Heb je vragen? Stuur ons een persoonlijk berichtje!
... See MoreSee Less

Graag stellen we ons aan je voor!

Ik ben Reinier van Setten, 20 jaar en studeer Maritiem Officier in Vlissingen. Hier word ik opgeleid tot stuurman en scheepswerktuigkundige aan boord van zeeschepen. Mijn doel dit jaar als Maritiem Jongeren Ambassadeur is om kennis te maken met de mogelijkheden in de maritieme sector. Door bedrijven te bezoeken zal ik samen met Iris, Maxime en Tom de mooiste video’s uit de maritieme sector voor jullie maken! Ik heb er zin in!

Heb je vragen? Stuur ons een persoonlijk berichtje!

Wij stellen ons graag aan je voor!

Ik ben Maxime Abels, 23 jaar en ik werk met veel plezier als HR & Management Assistant bij Hatenboer-Water, een toeleverancier binnen de maritieme sector. Als Jongerenambassadeur wil ik mijn enthousiasme voor de maritieme sector graag aan jullie overdragen! Ik kijk er naar uit om het aankomende jaar deze mooie wereld verder te mogen ontdekken en deze ervaringen met jullie te delen!

Heb je vragen over mij of over verschillende vakgebieden binnen de maritieme sector? Stel ze gerust!
... See MoreSee Less

Wij stellen ons graag aan je voor!

Ik ben Maxime Abels, 23 jaar en ik werk met veel plezier als HR & Management Assistant bij Hatenboer-Water, een toeleverancier binnen de maritieme sector. Als Jongerenambassadeur wil ik mijn enthousiasme voor de maritieme sector graag aan jullie overdragen! Ik kijk er naar uit om het aankomende jaar deze mooie wereld verder te mogen ontdekken en deze ervaringen met jullie te delen! 

Heb je vragen over mij of over verschillende vakgebieden binnen de maritieme sector? Stel ze gerust!

Wij willen ons graag voor stellen aan jullie,

Ik ben Iris Dikker en ben 17 jaar. Ik doe de opleiding schipper binnenvaart aan het Nova College in Harlingen. Het is een bbl opleiding, dat houdt in dat je werkt en leert tegelijk. Ik ben 2 weken aan boord van een binnenvaartschip, 2 weken thuis en daarnaast heb ik om de 6 weken een week school.

Heb je vragen over mij, mijn opleiding of de binnenvaart stel ze gerust!
... See MoreSee Less

Wij willen ons graag voor stellen aan jullie,

Ik ben Iris Dikker en ben 17 jaar. Ik doe de opleiding schipper binnenvaart aan het Nova College in Harlingen. Het is een bbl opleiding, dat houdt in dat je werkt en leert tegelijk. Ik ben 2 weken aan boord van een binnenvaartschip, 2 weken thuis en   daarnaast heb ik om de 6 weken een week school.

Heb je vragen over mij, mijn opleiding of de binnenvaart stel ze gerust!

Afgelopen week werden wij bekend gemaakt als de nieuwe Jongerenambassadeurs!

Vanaf aankomende maandag zullen wij ons om de dag aan jullie gaan voorstellen!
... See MoreSee Less

Afgelopen week werden wij bekend gemaakt als de nieuwe Jongerenambassadeurs!

Vanaf aankomende maandag zullen wij ons om de dag aan jullie gaan voorstellen!
Load more