09.08.2022

Werken op een zeeschip van Maersk: ‘Ik ben een wereldburger geworden’

‘Laat je nooit ontmoedigen door mislukkingen in het leven. Dat zijn de springplanken naar succes.’ Aan het woord is Yashvardhan Singh. Hij komt uit een klein stadje in India, begon als cadet op een van de schepen van Maersk, greep de kans om zichzelf uit te dagen, werkte zich omhoog tot derde ingenieur en vaart nu de hele wereld over. ‘Ik nam een risico, maar dat bleek achteraf de beste beslissing van mijn leven te zijn. Ik ben een wereldburger geworden.’

Yashvardhan wist dat hij ooit machinist zou worden, maar hij had nooit kunnen bevroeden dat dit in de scheepvaart zou zijn. ‘Marine engineering kwam op mijn pad. Ik wist niets van scheepvaart en vond het een enorme stap. Maar ik voelde mij er ook toe aangetrokken en ik besloot de stap te wagen.’Yashvardhan ging naar de maritieme universiteit in zijn land. In het tweede jaar van de studie techniek hoorde hij dat Maersk naar de campus kwam voor stages. ‘Ik vroeg mij af of een jongen uit een klein Indiaas stadje bij een rederij als Maersk zou kunnen komen. Ik deed de schriftelijke toetsen en slaagde. Daarna was het tijd voor een gesprek. Mij werd gevraagd waarom ik bij Maersk wilde komen werken. Ik zei dat ik graag hard wil werken en het beste uit alles in het leven wil halen. Twee weken later zag ik mijn naam op de lijst staan. Zo begon mijn carrière bij Maersk als cadet.’

Machines schoonhouden

Net als elke andere cadet was Yashvardhan onervaren en jong. Hij had geen idee wat hem aan boord te wachten stond. Het viel niet altijd mee. ‘Ik kreeg vaak opdracht machines schoon te maken. Dat ik na zoveel studeren alleen maar machines mocht reinigen beviel mij helemaal niet. Op een gegeven moment had ik er echt genoeg van en wilde het liefst weer naar huis. Toen de hoofdwerktuigkundige me zo zag, legde hij uit dat elke klus op het schip, hoe klein ook, belangrijk is. Met schoonmaken zou ik de gevaren van uitglijden, struikelen en vallen voorkomen. Hij vertelde me ook dat dit nieuwe medewerkers leert om alle machines, pompen en controlesystemen onder de knie te krijgen en te weten waar ze op het schip staan.

Omdat we in geval van nood weten waar we heen moeten, kunnen we dan snel reageren. Dit heeft me enorm geholpen en ik begon elke opdracht serieus te nemen. Ik wilde niet meer weglopen van het werk.’Als Yashvardhan terug in de tijd zou kunnen gaan, zou hij het anders hebben gedaan. ‘Ik zou tegen mezelf zeggen dat ik alle problemen het hoofd moet bieden, alles met een sterke geest moet aanpakken en nooit ontmoedigd moet zijn door het aantal mislukkingen in het leven. Dit zijn tenslotte de opstapjes naar succes.’

Voldaan

Inmiddels heeft Yashvardhan het goed naar zijn zin op zee. ‘Elke dag aan boord is een nieuwe dag met nieuwe ervaringen. Telkens wanneer ik een machine reviseer en met succes laat draaien, voel ik me voldaan. Een goede nachtrust na een dag hard werken is onbetaalbaar.’Van alle jaren dat Yashvardhan nu op zee is, zijn er meerdere mooie momenten geweest. Eén moment spant echter de kroon: ‘Toen de Coronacrisis de wereld trof, werd de noodhulp voor bemanningen geannuleerd en werden onze contracten verlengd. Ik zou vijf maanden aan boord blijven, maar dat werden er uiteindelijk meer dan acht. Op een gegeven moment wilde de hoofdingenieur mij spreken voor een eindbeoordeling.

Hij had een prachtige beoordeling voor mij geschreven. Hij vertelde me dat hoewel ik acht maanden aan boord was, ik elke dag had gewerkt met dezelfde passie. Hij zou mij aanbevelen voor een promotie van vierde naar derde ingenieur. Toen ik mijn promotie ontving, stuurde ik hem hierover een bericht waarop hij antwoordde: “Je hebt het altijd verdiend. Ik ben blij om te zien dat je vanaf hier helemaal omhoog gaat en op een dag mijn rang inneemt”.’

Advies

Yashvardhan heeft als slot ook nog een advies voor walmensen die de zee op willen. ‘Voor het werken op zee is iedereen welkom. Maar alleen de mensen die een sterke wil hebben, overleven tot het einde. Aan iedereen die op een zeeschip wil werken zou ik willen zeggen dat je je niet alleen moet laten lokken door het geld en de wereldreizen.

Je moet ook bereid zijn om hard te werken. Maar als je klaar bent om je aan boord honderd procent te geven, dan zal je een carrière op zee zeer de moeite waard vinden.’

Bron: Schuttevaer

Recent nieuws