21.01.2021

TU Delft Solar Boat Team presenteert ontwerp van eerste vliegende waterstofboot ter wereld

TU Delft Solar Boat Team presenteert ontwerp van eerste vliegende waterstofboot ter wereld

Met trots presenteerde het TU Delft Solar Boat Team afgelopen donderdag het ontwerp van de nieuwste boot. Dit deden de teamleden tijdens een spectaculaire online design presentatie met het thema Challenge of Change. Het team zet zich namelijk elk jaar in om de maritieme industrie te inspireren tot het veranderen naar een duurzame toekomst; een flinke uitdaging. Dit jaar gaat het team nog een extra uitdaging aan. Dit is namelijk de eerste keer in de geschiedenis van het Solar Boat Team dat de ontworpen boot zal varen op waterstof. Daarnaast is het ontwerp gemaakt voor een boot die niet alleen vaart, maar ook vliegt. Dat zou de boot niet alleen de eerste waterstofboot van het team maken, maar ook de eerste vliegende waterstofboot ter wereld. Het team is erg enthousiast over dit nieuwe en uitdagende project genaamd Hydro Motion. Nu het ontwerp af is, gaan de studenten de productiefase in.

Online Design Presentatie

“Veranderingen geven ons de kans om onszelf te ontwikkelen en om grenzen te verleggen. Daarom gaan wij in het TU Delft Solar Boat Team de challenge of change aan om te bewegen naar een groene toekomst.”, sprak team manager Simone tijdens de online design presentatie. Het thema van de presentatie was dan ook Challenge of Change. Elk jaar gaat het studententeam uitdagingen aan door vernieuwende boten te ontwerpen, bouwen en racen die efficiënt kunnen varen op slechts een klein beetje groene energie. Dit jaar gaat het team echter een extra uitdaging aan; het team heeft een vliegende waterstofboot ontworpen. Afgelopen zomer zijn de studenten begonnen met het ontwerpproces. Na het bespreken van vele ideeën en het maken van lastige keuzes hebben de studenten tot in detail het uiteindelijke ontwerp gemaakt. Het team presenteerde dan ook met volle trots het ontwerp van de eerste waterstofboot tijdens de spectaculaire design presentatie. Benieuwd naar hoe de boot in elkaar zit en hoe deze werkt? En hoe het team voor de winst gaat op de wereldkampioenschappen in Monaco? Tijdens de design presentatie werd dit allemaal haarfijn uitgelegd door Bouwe en Simone, de project manager en team manager van het team. Het ontwerp van de boot is te zien op de website van het TU Delft Solar Boat Team en een aftermovie van de presentatie zal binnenkort ook verschijnen.

Vliegende waterstofboot

De boot die in het Hydro Motion project wordt ontworpen vaart op waterstof. Er is veel aandacht besteed aan het implementeren van een waterstofsysteem. Daarnaast zal de boot ook vliegen met behulp van de T en L vormige vleugels onder de boot. Dit is een opmerkelijk concept voor velen. Bouwe legt tijdens de presentatie uit hoe dit precies werkt: “Net zoals een vliegtuig moeten we snel genoeg gaan om lift te genereren. We gaan snel genoeg als we 22 kilometer per uur gaan; onze take off speed. Vanaf dan zullen onze vleugels, de hydrofoils, onze boot uit het water tillen en zal ongeveer 1000 kilogram boven het water vliegen!” Boten van het Solar Boat Team hebben wel vaker gevlogen, maar dit jaar heeft het team de vleugels zo ontworpen dat ze het gewicht van de grote boot kunnen dragen. Dit is nodig omdat het team in de zomer van 2021 mee zal doen aan de Open Sea Class races in Monaco. Drie teamleden zullen de rol van piloot op zich nemen en zullen zo de boot naar de overwinning varen. De race zal zoals de naam al impliceert plaatsvinden op open zee. Daarom moet de boot bestendig zijn tegen heftige omstandigheden; de golven hebben grote invloed op de balans van de boot. De boot moet echter ook licht genoeg zijn om te kunnen vliegen. Het team gaat er alles aan doen dit ambitieuze doel bereiken.

Komende maanden

Nu het studententeam het design heeft afgerond, zullen de teamleden de productiefase ingaan. Deze wordt gevolgd door een uitgebreide testfase. Hiermee proberen de studenten voor zo min mogelijk verrassingen te staan tijdens de race die eind dit jaar plaatsvindt. Of de boot vliegend over de finish gaat in Monaco en zo kansrijk is tegen de competitie zal allemaal duidelijk worden in juli. Bouwe schets alvast een mooi beeld van de race: “Een 30 kilowatt brandstofcel, een 400 volt motor, ontelbare andere onderdelen en niet te vergeten een Mediterrane zon die straalt op onze boot”. Iedereen die geïnteresseerd is in het Hydro Motion project kan het project nauw volgen via de social media kanalen en de website van het Solar Boat Team. Het team houdt iedereen graag op de hoogte van dit te gekke project.

Recent nieuws