18.10.2019

Maritime by… Jesper

  Maritime by… Jesper
Jesper ging op 10 oktober mee met de Duurzame Tour. Hij schrijft over de duurzame en innovatieve ideeën die hij daar heeft gehoord!

De scheepvaart probeert al een tijdje zuiniger te zijn en beter voor het milieu. Dit kunnen zij niet alleen, hiervoor is hulp nodig van vernieuwende, enthousiaste mensen. Daarom is er met behulp van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders, Stichting de Noordzee en Innovation Quarter een dag ontstaan waarop de duurzaamheid extra wordt benadrukt. Tijdens deze dag konden jonge bedrijven, die nog maar net zijn begonnen, hun ideeën delen met gevestigde rederijen. Een rederij is een bedrijf dat eigenaar is van één of meerdere schepen. De rederijen die we hebben bezocht zijn: Jumbo Maritime, Van Oord en Vertom. Deze bedrijven hebben allemaal schepen en zijn dol enthousiast om ervoor te zorgen dat de schepen schoner worden en de wereld een stukje beter. Ik had de eer om tijdens deze dag mee te gaan.

Schepen kunnen op heel veel verschillende manieren zuiniger worden, vooral door minder brandstof te gebruiken. Dit zorgt er namelijk voor dat er ook minder vervuiling in de lucht komt. Hier zijn heel veel verschillende oplossingen voor te bedenken, maar het idee dat ik heel gaaf vond is dat sommige schepen een “vachtje” krijgen. Dit speciale laagje op de buitenkant van het schip zorgt ervoor dat beestjes die in het water leven niet meer aan het schip kunnen plakken. Dit laagje wordt er gewoon opgeplakt alsof je aan het behangen bent, maar dan op een schip. Ze willen dit ‘vachtje’ gebruiken, omdat het schip met deze beestjes meer weerstand krijgt en dus meer moeite moet doen om vooruit te komen. Dat zorgt ervoor dat er meer brandstof wordt verbruikt, en dus meer vieze lucht.

Niet alleen zijn deze beestjes tegen te houden met een speciale laag maar ook door geluid. Je kan een hele hoge toon gebruiken, die wij zelf helemaal niet kunnen horen, maar zeedieren wel. De onderwaterbeestjes dicht bij schip vinden dit niet fijn en gaan er daarom ook niet op zitten. Dus eigenlijk is het net alsof er heel veel geluid wordt gemaakt onder water wat alles een beetje afschrikt. Het afschrikken van beestjes doen ze nu nog vooral met verf die giftig is, alleen is dat niet goed voor de natuur. Dus deze twee oplossingen kunnen zeker geschikt zijn om minder brandstof te verbruiken en dus minder vervuilde lucht, maar zonder nadelen voor het leven in de zee.

Zelf vond ik het heel leuk om bij deze dag te mogen zijn. Het was vooral heel leuk om te zien hoe enthousiast iedereen was over zijn uitvinding. Maar ook omdat misschien over een paar jaar wel een van deze ideeën wordt gebruikt in de scheepvaart. Waardoor ik, wanneer ik klaar ben met mijn opleiding, deze uitvindingen wel op een schip heb zitten waar ik zelf op vaar. Daarom wil ik iedereen van de duurzame tour heel erg bedanken voor deze dag. Het was voor mij heel interessant en leuk om bij mogelijke werkgevers langs te gaan maar ook zeker om kennis te maken met deze nieuwe, jonge bedrijven. Heel erg bedankt!

Recent nieuws