20.10.2022

Maak kennis met het TU Delft Hydro Motion Team

Wij zijn het Hydro Motion Team van de TU Delft. Met een team van 23 studenten van verschillende opleidingen op de TU Delft willen wij de maritieme sector inspireren om de transitie naar groene energie te versnellen. Door de grenzen van technologie, duurzaamheid en engineering te verleggen, zullen we laten zien dat het mogelijk is om in slechts één jaar een foiling waterstofboot te ontwerpen, bouwen en mee te racen.

Waterstof is de toekomst

In 2020 is de keuze gemaakt om over te stappen van zonenergie met zonnepanelen naar waterstof en tanks. De overstap naar waterstof is gemaakt omdat duidelijk werd dat waterstof, i.p.v. batterij op zonenergie, de toekomst heeft in de maritieme industrie. In een batterij zitten veel waardevolle grondstoffen die schaars worden nu de vraag naar batterijen stijgt. Doordat deze grondstoffen nog niet gerecycled worden is waterstof een duurzamere keuze dan een batterij. Dit heeft er ook mee te maken dat een brandstofcel die nodig is voor waterstof een duurzamere levenscyclus heeft dan een batterij.

Verder zijn batterijen zwaarder dan waterstof omdat de energiedichtheid van batterijen lager ligt dan de energiedichtheid van waterstof, hierdoor kunnen we meer energie meenemen op de boot bij het gebruik van waterstof waardoor we langer door kunnen varen. Een ander voordeel van waterstof is dat tanken sneller gaat dan een batterij opladen. Voor ons was het verder belangrijk dat het om duurzame energie moet gaan. Doordat wij relatief dichtbij, in Den Haag, groene waterstof kunnen tanken is ook aan deze eis voldaan en hebben wij de stap naar waterstof gemaakt. Neem een kijkje bij de bouw van onze waterstofboot en bekijk onderstaande video!
Een jaar in het Hydro Motion Team

De meeste teamleden werken fulltime bij het TU Delft Hydro Motion Team. Er zijn ook mogelijkheden om parttime te werken maar fulltime wordt wel geprefereerd. Dit komt omdat er hard gewerkt wordt in een jaar en iedereen verantwoordelijk is voor een onderdeel. Als je parttime werkt is dit lastiger te realiseren en moet je meer tijd steken in de communicatie onderling.

Teamlid Hydro Motion Team worden

Om een jaar lang te kunnen werken in het TU Delft Hydro Motion Team is het een vereiste dat je student bent. Het maakt niet uit welke studie je doet zolang je wel de vereist basis kennis hebt voor de functie die je wilt gaan doen. Tijdens de sollicitatierondes wordt er uiteraard gekeken naar je studie en relevante ervaring maar het belangrijkste onderdeel is motivatie. Een jaar lang hard werken hou je alleen vol als je gemotiveerd bent en gelooft in wat je doet, daarom vinden wij het belangrijk dat de teamleden gemotiveerd zijn en vol enthousiasme aan dit project beginnen. Het grootste deel van het TU Delft Hydro Motion Team komt vanuit de TU Delft maar dit is geen vereiste, ook van hogescholen of andere universiteiten kunnen studenten zich aanmelden voor dit team.

In één jaar tijd een boot op waterstof bouwen

In een jaar tijd doorloop je verschillende fases waarbij aan het einde van het jaar een boot op waterstof is gerealiseerd en hiermee geracet wordt in Monaco. In het begin van het jaar wordt er veel geanalyseerd van het voorgaande jaar zodat er voortgeborduurd kan worden op de kennis die al aanwezig is. Vervolgens wordt er een TLC(Top Level Concept) en een SLC(Sub Level Concept) gemaakt, hierin worden de grootste beslissingen genomen over de boot zoals welke vorm de boot ongeveer gaat krijgen en welke grote componenten gebruikt gaan worden en welke positie die op de boot krijgen. Als dit vast staat wordt er gewerkt aan het Detailed Design, dit design omvat alles in de boot tot de laatste schroefjes aan toe.

Als dit design af is kan er begonnen worden met de productie van de verschillende onderdelen en als deze zijn geproduceerd wordt er overgegaan op de Assembly fase waarin de boot volledig in elkaar wordt gezet. Doordat de fases van elkaar afhankelijk zijn is het erg belangrijk dat er overzicht worden gehouden, goed wordt gepland en dat de deadlines worden gehaald. Op het moment dat de boot in elkaar gezet is kan het testen beginnen, dit onderdeel is zeer belangrijk omdat bepaalde parameters van de boot juist moeten worden ingesteld. Vooral software kan goed getest worden in deze periode en eventueel aangepast. Ook wordt er nog gekeken naar de wrijving van de boot en of hier nog iets aan verbeterd kan worden. Bekijk onderstaande video waarin de eerste vaart met onze waterstof boot te zien is!

Aan het einde van het jaar doen we mee aan de Monaco Open Sea Class waarbij er drie onderdelen zijn; uithoudingsvermogen, snelheid en maneuvreerbaarheid. Hierbij hopen wij dit jaar eerste te worden.
Meer informatie Hydro Motion Team

Recent nieuws