11.08.2022

Interview met registerloods Bob Heikoop

Waarom wilde je gaan varen?
Als jonge jongen wilde ik altijd iets met ‘mijn handen’ gaan doen; het resulteerde in een opleiding Bouwkunde. Het varen wat ik met mijn ouders gedurende de vakanties deed trok me wel, maar tot dat moment nog niet als beroep. Gedurende de opleiding Bouwkunde begon de liefde voor het varen echter significant te versterken. Toen we aan het einde van het tweede studiejaar een bezoek brachten aan een in aanbouw zijnde Vinex-wijk en alle medestudenten in lichte euforie de verschillende bouwstijlen bewonderden, besloot ik: ik ga varen.

Met lood in de schoenen vertelde ik mijn ouders dat ik wilde stoppen. Voor ik goed en wel mijn besluit had toegelicht suggereerde mijn vader dat de zeevaartschool wellicht wat voor me was. Het varen op de voormalige viskotter EH 23 van mijn ouders was de duw in de rug die ik nodig had om me te gaan bekwamen in de maritieme sector. Een mens maakt veel keuzes in zijn of haar leven, maar dit is een van de keuzes waar ik nooit spijt van heb gehad.

Na het MBO te hebben afgerond heb je de keuze gemaakt om naar het HBO te gaan. Zat hier nog een bepaalde gedachte achter?
Tijdens de studie op het MBO hing er op enig moment een poster aan de muur met daarop de schreeuwerige tekst: “Het Nederlandse Loodswezen loodst je door je studie”, afgebeeld met een tender op een pittig zeetje voor de Nederlandse kust. Via het uitzendbureau TOS solliciteerde ik naar een functie als gezel (matroos) op de loodstenders van het Nederlandse Loodswezen. Hierdoor kwam ik in contact met het Loodswezen. Al snel werd me op het hart gedrukt dat als ik loods wilde worden, ik een HBO opleiding zou moeten volgen. Zo ontstond het idee om na het MBO verder te studeren op het HBO.

Was de overstap van het MBO naar het HBO goed te doen?
Zeker. In vele opzichten. Zo had ik tijdens de MSTC-weken op Terschelling al kennis gemaakt met de zeevaartschool aldaar en kon er snel wennen. Doordat we met een groepje doorstromers vanaf het MBO in een huis werden geplaatst, hadden we veel aan elkaar en konden we samen optrekken. Tevens werd er vanuit de studie veel aan gedaan om ons te laten aansluiten bij het HBO onderwijs. Vanwege de studie op het MBO zijn er veel vrijstellingen, waardoor je meeloopt met het reguliere onderwijs in het tweede jaar en enkel de Wis- en Natuurkunde vakken uit het eerste jaar van het HBO volgt. Na 2,5 jaar kon ik de Bacheloropleiding met goed gevolg afronden.

Wat voor trips heb je gedaan na je studie? En wat was het bijzonderste wat je hebt meegemaakt tijdens het varen?
Na mijn studie ben ik bij Jumbo Maritiem gaan varen. Een prachtig bedrijf met uitdagende ladingen. Met de zwareladingschepen vervoerden we uitsluitend projectlading. Het bracht ons overal ter wereld; letterlijk een wilde vaart. Ik verbaasde me over de intense afstanden die werden afgelegd. De wilde vaart bracht ons overal, veelal in havens waar geen eigen laad- of losmogelijkheid was.

Met de kranen aan boord van de zwareladingschepen konden we hierin uitkomst bieden. Vooral het teamwerk aan boord trok me aan; samen ervoor zorgen dat de lading veilig getransporteerd werd. Tevens waren er voldoende mogelijkheden om een bezoek te brengen aan de wal. Doordat er vaak overdag werd gewerkt en de werkzaamheden in de nacht werden gestaakt, konden we als bemanning vaak in de avonden de wal op. Mijn bijzonderste reis was door de Japanse binnenzee, waar op sommige momenten ruim 8 knopen stroom kan staan. Ook de vele reizen in Azië staan me nog goed bij. Als zeevarende zie je dingen die je als landrot niet zult zien. Onvergetelijke ervaringen.

Na een tijd te hebben gevaren heb je de keuze gemaakt om een Master te doen, waarom?
Gedurende mijn werkzame tijd bij Jumbo kwam ik via diverse kanalen in contact met de masteropleiding ‘Marine Shipping Innovations’. Samen met een goede vriend, en tevens collega bij Jumbo, besloten we de Open Dag van deze masteropleiding te bezoeken. Op voorhand was ik niet per definitie overtuigd, maar na de Open Dag werd ik dusdanig enthousiast, dat ik besloot een intakegesprek te voeren. Na een uitgebreid overleg met mijn werkgever kreeg ik groen licht om deze opleiding te gaan volgen, op kosten van Jumbo. De twee jaren studie hebben me buitengewoon veel gebracht, iets waar ik in mijn werkzame tijd nog veel aan hoop te hebben.

Als maritieme sector staan we in de komende decennia voor grote uitdagingen, op verschillende vlakken. Deze opleiding geeft de student handvatten om hier invulling aan te geven. Als zeevarenden hebben we dikwijls de neiging om conservatief te werk te gaan. Deze opleiding heeft daarin een gezonde tegenhand gecreëerd, om vanuit de praktijk op een wetenschappelijke manier naar problemen te kijken. Een aanrader voor eenieder!

Onlangs ben je Loods geworden bij het Nederlandse Loodswezen, wat hier nog een bepaalde reden achter?
Zoals geschreven werd mijn interesse voor het Loodswezen gewekt tijdens het werk op de loodstender. Na het afronden van de masteropleiding op het MIWB was het tijd voor een vervolgstap. Na zeer mooie werkzame jaren bij Jumbo kon ik aan de opleiding tot registerloods beginnen. Een praktische opleiding waarin je wordt bekwaamd tot het adviseren en assisteren van de kapitein en andere brugbemanning bij het varen in het Rotterdamse havengebied. Een nieuwe uitdaging in het maritieme werkveld! Ik hoop dat ik ook mijn opgedane kennis en ervaring op de masteropleiding Marine Shipping Innovations mee kan nemen in mijn huidige baan.

Recent nieuws