Toepassing van luchtsmering en LNG op cruiseschepen

Sophie ten Zeldam

Rotterdam

03.05.2016

AIDAprima, Cruiseschip, Sophie ten Zeldam

Mei is cruisemaand in Nederland, met de aanloop van veel nieuwe cruiseschepen. Young Maritime Representative Sophie ten Zeldam nam een kijkje aan boord van een schip dat in de haven LNG kan gebruiken, efficiënter vaart met luchtsmering en extra hutten herbergt door een slimme rompvorm.

 

Op 14 maart 2016 is het cruiseschip de ‘AIDAprima’ als eerste van een reeks nieuwe schepen opgeleverd door Mitsubishi Heavy In dustries (MHI) in Nagasaki, Japan. Tijdens haar maidentrip kwam het schip na een tocht van vijf weken, met een korte tussenstop in Lissabon, op 19 april voor het eerst aan in Rotterdam

De schepen van AIDA zijn kenmerkend door de ogen en lippen die op de boeg van het schip zijn afgebeeld.Bij het ontwerp van dit schip is er voor een verticale boeg gekozen. De boeg loopt loodrecht naar beneden in plaats van de conventionele boeg die schuin afloopt. Hierdoor is er meer ruimte en draagvermogen in het voorschip wat resulteert in meer cabines. De scherpe boeg doorklieft het water als het ware doormidden waardoor de boeg van het schip in het water blijft. Dit zorgt voor een hogere stabiliteit en een lagere gevoeligheid voor golven.

Luchtsmering

Een bijeffect van een verticale boeg is een hogere weerstand. Om dit te compenseren is de AIDAprima uitgerust met een Mitsubishi Air Lubrication System (MALS). Een luchtsmering systeem die de weerstand in het water verminderd door luchtbelletjes om het schip heen te creëren. Dit systeem zorgt voor een totale brandstofreductie van 5 tot 8%. Daarnaast merkt de bemanning dat het schip 0,5 knoop harder vaart bij een gelijke toerental instelling zodra de MALS ingeschakeld wordt. 

Het cruiseschip wordt voortgeduwd door twee ABB XO2100 Azipods met elk een vermogen van 14 MW. Bij een Azipod zit de schroef van het schip in een behuizing die 360 graden kan draaien waardoor een roer niet meer nodig is.

Alleen in de haven LNG

Het LNG (Liquefied natural gas) ‘fueling’ system van de AIDAprima zorgt er voor dat het schip LNG kan gebruiken in de haven. Een vrachtwagen zal op de kade staan en het schip voorzien van LNG. Er zijn geen LNG tanks aan boord waardoor het schip niet op LNG kan varen.

De AIDAprima werd op 7 mei in Hamburg gedoopt tijdens de ‘Hafengeburtstag Hamburg’. Daarna zal het cruiseschip 7-daagse cruises door West-Europa verzorgen. Naast Rotterdam, stopt de AIDAprima in de havens van Hamburg, Southampton (London), Le Havre (Parijs) en Zeebrugge (Brussel).

Ondanks dat het misschien soms fris kan zijn op deze bestemmingen zullen de passagiers aan boord altijd een zomergevoel krijgen in de Beach club op het zestiende dek,waar het altijd 27 graden is. Naast dat het schip in alle luxe voorziet met restaurants, winkels, theatrium, casino, zwembaden, fitness, klimparcours, minigolf, en een spa van 3100 vierkante meter; brouwt het schip ook zijn eigen bier aan boord. Een eyecatcher in het theatrium is de 1200 kg wegende LED bal. Op deze bal met een diameter van 3 meter zitten 500.00 LED’s bevestigd en deze interacteert met het theater.

De AIDAprima is 300 meter lang, 38 meter breed, telt 18 dekken en kan 3250 passagiers en 950 bemanningsleden meenemen. 

 

Facebook

Used for the like, share, comment, and reaction icons

Nog geen plannen deze herfstvakantie? Ga langs bij het Maritiem Museum Rotterdam, ze hebben een leuk programma voor alle leeftijden!⚓️ ... See MoreSee Less

Sinds een maand zit ik aan boord bij een schip van Jumbo. Zij zijn gespecialiseerd in het vervoeren van hele zware lading. Dit is nodig om bijvoorbeeld overal ter wereld windmolens te kunnen plaatsen. Zo heeft ieder schip zijn eigen specialiteit en product dat ze vervoeren. En daardoor kunnen wij thuis onder andere duurzame stroom ontvangen van windmolens of nieuwe kleren kopen in de winkel uit containers vervoerd door zeeschepen. ... See MoreSee Less

Sinds een maand zit ik aan boord bij een schip van Jumbo. Zij zijn gespecialiseerd in het vervoeren van hele zware lading. Dit is nodig om bijvoorbeeld overal ter wereld windmolens te kunnen plaatsen. Zo heeft ieder schip zijn eigen specialiteit en product dat ze vervoeren. En daardoor kunnen wij thuis onder andere duurzame stroom ontvangen van windmolens of nieuwe kleren kopen in de winkel uit containers vervoerd door zeeschepen.Image attachment

We zijn op zoek naar enthousiaste MBO, HBO en WO studenten die de maritieme sector een jaar lang willen promoten bij andere jongeren!
Schrijf je nu in voor de pitchdag op 15 oktober! Kijk voor meer informatie op maritimebyholland.nl/aanmelden/
... See MoreSee Less

1 month ago

Young Maritime Representative

Wil jij dit schooljaar ook maritieme jongerenambassadeur worden?
Meld je aan via maritimebyholland.nl/aanmelden/
... See MoreSee Less

Wil jij dit schooljaar ook maritieme jongerenambassadeur worden?
Meld je aan via https://maritimebyholland.nl/aanmelden/
Load more