Toepassing van luchtsmering en LNG op cruiseschepen

Sophie ten Zeldam

Rotterdam

03.05.2016

AIDAprima, Cruiseschip, Sophie ten Zeldam

Mei is cruisemaand in Nederland, met de aanloop van veel nieuwe cruiseschepen. Young Maritime Representative Sophie ten Zeldam nam een kijkje aan boord van een schip dat in de haven LNG kan gebruiken, efficiënter vaart met luchtsmering en extra hutten herbergt door een slimme rompvorm.

 

Op 14 maart 2016 is het cruiseschip de ‘AIDAprima’ als eerste van een reeks nieuwe schepen opgeleverd door Mitsubishi Heavy In dustries (MHI) in Nagasaki, Japan. Tijdens haar maidentrip kwam het schip na een tocht van vijf weken, met een korte tussenstop in Lissabon, op 19 april voor het eerst aan in Rotterdam

De schepen van AIDA zijn kenmerkend door de ogen en lippen die op de boeg van het schip zijn afgebeeld.Bij het ontwerp van dit schip is er voor een verticale boeg gekozen. De boeg loopt loodrecht naar beneden in plaats van de conventionele boeg die schuin afloopt. Hierdoor is er meer ruimte en draagvermogen in het voorschip wat resulteert in meer cabines. De scherpe boeg doorklieft het water als het ware doormidden waardoor de boeg van het schip in het water blijft. Dit zorgt voor een hogere stabiliteit en een lagere gevoeligheid voor golven.

Luchtsmering

Een bijeffect van een verticale boeg is een hogere weerstand. Om dit te compenseren is de AIDAprima uitgerust met een Mitsubishi Air Lubrication System (MALS). Een luchtsmering systeem die de weerstand in het water verminderd door luchtbelletjes om het schip heen te creëren. Dit systeem zorgt voor een totale brandstofreductie van 5 tot 8%. Daarnaast merkt de bemanning dat het schip 0,5 knoop harder vaart bij een gelijke toerental instelling zodra de MALS ingeschakeld wordt. 

Het cruiseschip wordt voortgeduwd door twee ABB XO2100 Azipods met elk een vermogen van 14 MW. Bij een Azipod zit de schroef van het schip in een behuizing die 360 graden kan draaien waardoor een roer niet meer nodig is.

Alleen in de haven LNG

Het LNG (Liquefied natural gas) ‘fueling’ system van de AIDAprima zorgt er voor dat het schip LNG kan gebruiken in de haven. Een vrachtwagen zal op de kade staan en het schip voorzien van LNG. Er zijn geen LNG tanks aan boord waardoor het schip niet op LNG kan varen.

De AIDAprima werd op 7 mei in Hamburg gedoopt tijdens de ‘Hafengeburtstag Hamburg’. Daarna zal het cruiseschip 7-daagse cruises door West-Europa verzorgen. Naast Rotterdam, stopt de AIDAprima in de havens van Hamburg, Southampton (London), Le Havre (Parijs) en Zeebrugge (Brussel).

Ondanks dat het misschien soms fris kan zijn op deze bestemmingen zullen de passagiers aan boord altijd een zomergevoel krijgen in de Beach club op het zestiende dek,waar het altijd 27 graden is. Naast dat het schip in alle luxe voorziet met restaurants, winkels, theatrium, casino, zwembaden, fitness, klimparcours, minigolf, en een spa van 3100 vierkante meter; brouwt het schip ook zijn eigen bier aan boord. Een eyecatcher in het theatrium is de 1200 kg wegende LED bal. Op deze bal met een diameter van 3 meter zitten 500.00 LED’s bevestigd en deze interacteert met het theater.

De AIDAprima is 300 meter lang, 38 meter breed, telt 18 dekken en kan 3250 passagiers en 950 bemanningsleden meenemen. 

 

Evenementen
September 2020
Ma
Di
Wo
Do
Vr
Za
Zo
Evenementen Experiences Maritime Week Open dagen

Facebook

Used for the like, share, comment, and reaction icons

3 days ago

Young Maritime Representative

Wil jij dit schooljaar ook maritieme jongerenambassadeur worden?
Meld je aan via maritimebyholland.nl/aanmelden/
... See MoreSee Less

Wil jij dit schooljaar ook maritieme jongerenambassadeur worden?
Meld je aan via https://maritimebyholland.nl/aanmelden/

2 weeks ago

Young Maritime Representative

Voor ons is het alweer een jaar geleden dat wij tijdens de Wereldhavendagen 2019 bekend werden gemaakt als de nieuwe young maritime representatives. Wij zijn nog vol op aan het genieten van onze tijd als jongeren ambassadeurs!! Lijkt het jou nou ook super leuk jongeren enthousiast te maken voor de maritieme sector en zelf super vette ervaringen op te doen? Meld je dan aan via maritimebyholland.nl/aanmelden-ymr-2020-2021/. ... See MoreSee Less

Voor ons is het alweer een jaar geleden dat wij tijdens de Wereldhavendagen 2019 bekend werden gemaakt als de nieuwe young maritime representatives. Wij zijn nog vol op aan het genieten van onze tijd als jongeren ambassadeurs!!  Lijkt het jou nou ook super leuk jongeren enthousiast te maken voor de maritieme sector en zelf super vette ervaringen op te doen? Meld je dan aan via https://maritimebyholland.nl/aanmelden-ymr-2020-2021/.

Ik (Jesper) ben sinds afgelopen dinsdag aan boord van de MV Fairmaster van Jumbo als stagiaire. Ik heb hier heel lang naar uitgekeken omdat ik dan eindelijk de lessen van school kan gaan toepassen in de praktijk. Eindelijk kan ik gaan beleven hoe het leven op zee eraan toe gaat en hoe het is om zware lading te laden, vervoeren en te lossen. Door Covid-19 is alles net wat anders dan normaal maar alle voorzorgsmaatregelen worden getroffen die nodig zijn, zoals vooraf laten testen. Ondanks dat ga ik met heel veel plezier beginnen aan deze periode van 5 maanden!! ... See MoreSee Less

Ik (Jesper) ben sinds afgelopen dinsdag aan boord van de MV Fairmaster van Jumbo als stagiaire. Ik heb hier heel lang naar uitgekeken omdat ik dan eindelijk de lessen van school kan gaan toepassen in de praktijk. Eindelijk kan ik gaan beleven hoe het leven op zee eraan toe gaat en hoe het is om zware lading te laden, vervoeren en te lossen. Door Covid-19 is alles net wat anders dan normaal maar alle voorzorgsmaatregelen worden getroffen die nodig zijn, zoals vooraf laten testen. Ondanks dat ga ik met heel veel plezier beginnen aan deze periode van 5 maanden!!Image attachment

Comment on Facebook 520378391379629_3330415033709270

Een goede raad: niet alleen uitvoeren wat opgedragen zal worden, ook tijd nemen om te snuffelen in alle manuals ook al is dat maar een uurtje per dag ; over 5 maanden weet je dan weliswaar niet alles maar weet je wel waar je het kunt opzoeken indien nodig.

Succes

De Wereldhavendagen gaan dit jaar helaas niet door zoals we normaal gesproken gewend zijn, maar toch wil je het dit jaar niet missen! Op 5 september is het Digital Port Day en is er volop aandacht voor het verleden, heden en de toekomst van de Rotterdamse haven. Dit kun je volgen door de social media kanalen van de Wereldhavendagen goed in de gaten te houden!
Ook brengen ze de haven naar de scholen toe, vanaf 4 september. Door gastlessen, havenbelevingen en lespakketten. Super leuk! Hoe ga jij de Wereldhavendagen dit jaar beleven? Lees hier meer: wereldhavendagen.nl/
Wereldhavendagen Rotterdam
... See MoreSee Less

De Wereldhavendagen gaan dit jaar helaas niet door zoals we normaal gesproken gewend zijn, maar toch wil je het dit jaar niet missen! Op 5 september is het Digital Port Day en is er volop aandacht voor het verleden, heden en de toekomst van de Rotterdamse haven. Dit kun je volgen door de social media kanalen van de Wereldhavendagen goed in de gaten te houden!
Ook brengen ze de haven naar de scholen toe, vanaf 4 september. Door gastlessen, havenbelevingen en lespakketten. Super leuk! Hoe ga jij de Wereldhavendagen dit jaar beleven? Lees hier meer: https://wereldhavendagen.nl/
Wereldhavendagen Rotterdam

Ga jij of ken je iemand die komend jaar zijn profielwerkstuk gaat maken met een maritiem onderwerp? Geef je dan op voor de Maritime & Mainport Profielwedstrijd. Ga daarvoor naar www.profielwerkstukkenwedstrijd.nl voor meer informatie hoe je mee kan doen en schrijf jezelf in! ... See MoreSee Less

Load more