Een drijvende stad…

Sharon Zwart

Rotterdam

09.09.2016

HAL, Sharon Zwart

Tijdens de Wereldhavendagen heb ik (Sharon) mijn ambassadeurschap uitgeoefend bij diverse activiteiten. Zo heb ik samen met de roeivereniging van het Scheepvaart en Transport College mee gedaan aan de Maasrace. Dit is een roeisloepenrace waarbij de deelnemers een route over de Maas afleggen van circa 18 kilometer. Gedurende die 18 kilometer strijden de teams om het podium.

 

HAL ZWEMBADMaar ik heb ook een bezoek mogen brengen aan de Ms Koningsdam. Het nieuwste cruiseschip van de Holland America Line. Dit is tevens ook het eerste schip in de Pinnacle class.

De dag begon natuurlijk met de security check, dit is verplicht voor bezoekers van het schip. Nadat ik de bezoekerspas had ontvangen was het tijd om het schip te betreden. Onderweg naar het schip vertelde de stagiair van de Holland America Line dat het schip wel 99.000 ton weegt. Moet je nagaan hoeveel vermogen er nodig is om het schip te varen! Eenmaal binnen in het schip zijn we aangekomen op het A-deck, van hieruit gaan we met de lift naar het Lido restaurant. In de lift word elke dag een ander tapijt neergelegd, hierop staat welke dag het is. Tijdens de rondleiding lagen de ‘Sunday’ tapijten in de lift.

Onder het genot van een heerlijke kop koffie word er verteld hoe het dagelijks leven aan boord er uit ziet. Na de koffie gaan we eerst kijken bij het zwembad en de spa, er hangt op dit dek een zeer ontspannen sfeer. Ook zijn we langs de vele bars en restaurants geweest. Je kunt genieten van verschillende soorten drank en je kunt zelfs je eigen wijn maken.

HAL restaurantAan boord is er voor de passagiers natuurlijk geregeld dat er genoeg te doen is. Hier een kleine opsomming: een casino, een pianobar, een theater, het Culinairy Arts Center, Lincoln Center Stage, diverse winkels, zwembaden en een bubbelbad.

Na de rondleiding in het hotel gedeelte van het schip gaan we naar de brug. De brug van de Koningsdam is hypermodern en gebouwd in de stijl van een vliegtuig cockpit. Hiermee bedoel ik dat er in het midden van de brug een console staat waar 4 tot 5 personen ieder met een eigen scherm alles kunnen monitoren. Er zijn 5 radarschermen en 5 ECDIS schermen (een ECDIS is een elektronische zeekaart).

Ook in de machinekamer mochten we kijken. De machinekamer van de Koningsdam loopt over de gehele lengte van het schip en bevat 4 MAN-dieselmotoren. Omdat het schip dieselelektrisch word aangedreven heeft het schip geen schroefas. Voor de voortstuwing van het schip word er gebruik gemaakt van azimut ’s. Dit is een speciaal soort scheepsschroef. Normaal gesproken word de scheepsschroef aangedreven door de hoofdmotor. Bij dit schip bevind zich onder het schip een straalbuis met een scheepsschroef die zich 360 graden kan draaien. Hierdoor is er vrijwel nooit een sleepboot nodig voor het afmeren.

Op aanraden van de gids heb ik nog snel even een hamburger geproefd in het Dive-In grill restaurant. En ik moet bekennen dat het de beste hamburger is die ik ooit heb gegeten. Wil jij ook werken aan boord van een heuse drijvende stad? Als officier op de hypermoderne brug staan, of misschien wel als werktuigkundige het schip draaiende houden? Volg dan de opleiding tot Maritiem Officier, dit kan op zowel MBO niveau 4 en HBO. Zie voor de diverse onderwijsinstellingen de Maritieme opleidingengids.

Maritieme opleidingengids

Evenementen
Oktober 2017
Ma
Di
Wo
Do
Vr
Za
Zo
Evenementen Experiences Maritime Week Open dagen