Scheeps- en Jachtbouwkunde – maritieme techniek

NHL Hogeschool

Leeuwarden

  • Maritiem technisch
  • HBO
jachtbouw-watersportindustrie, Maritieme toeleveranciers, Offshore, Scheepsbouw, Waterbouw

“Wil jij de schepen van de toekomst ontwerpen en construeren? Wil jij alles weten over luxe jachten, containerschepen of offshore constructies? Stap dan in de maritieme wereld vol avontuur, techniek en innovatie en volg de opleiding Maritieme Techniek/ Scheepsbouwkunde.

Nederland is een toonaangevend land op het gebied van maritieme techniek. Goed opgeleide Maritiem Ingenieurs zijn dan ook onmisbaar. Of het nu gaat om kleine bootjes of grote schepen, alles moet kloppen: de vorm, de drijfkracht, de afmetingen, de kleur en het materiaal. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar voordat een schip het water in gaat, is er al een heel proces aan voorafgegaan. Van een grove schets steeds gedetailleerder naar het bestek, het definitieve plan van waaruit een schip wordt gebouwd. Je leert hier alles over tijdens de opleiding Maritieme Techniek/ Scheepsbouwkunde, zodat jij de professional bent waar werkgevers behoefte aan hebben. Kortom: de perfecte springplank van je carrière!

Vakgebieden die tijdens je studie aan bod komen:

Hydromechanica

Je leert waarom een schip drijft, wat een schip stabiel maakt en houdt en over weerstand, voortstuwing en scheepsbewegingen

Constructieleer

Naast een goede basis op het gebied van statica, sterkteleer en materiaalkunde krijg je les op het gebied van de maritieme constructieleer. Je maakt bijvoorbeeld constructieplannen aan de hand van klasseregels en je ontwerpt specifieke constructies door middel van de eindige elementen methode (FEM).

Maritieme Werktuigkunde

Dit is het vakgebied wat ervoor zorgt dat een schip zelfstandig kan opereren. Je leert over maritieme systemen zoals motoren, verswater systeem, koel- en vriessystemen en luchtbehandeling, leert een machinekamer te ontwerpen en kijkt naar de nieuwste ontwikkelingen op dit vakgebied.

Ontwerpen

Kijkend naar de ontwerpspiraal doorloop je gestructureerd alle stappen: ontwerp, lijnenplan, hoofdafmetingen, , gewicht, stabiliteit, ligging van het schip in het water, weerstand en voortstuwing en prijsbepaling.

Productie en bedrijf

Je leert over bedrijfsvoering, samenwerking met collega’s, productietechnieken, prijsbepaling en nog veel meer: alles wat je nodig hebt om in een bedrijf aan de slag te kunnen.”

Lees meer

Facebook

Used for the like, share, comment, and reaction icons

Timeline PhotosHet STC heeft er, dankzij Bluewater Energy Services, twee nieuwe lifeboats/vrije val boten bij. Voor studenten van de opleiding zeevaart en waterbouw is veiligheid en zeemanschap een belangrijk onderdeel. De lifeboats worden gebruikt om veiligheidsprocedures te oefenen. Zo gaan de studenten goed voorbereid op stage! ... See MoreSee Less

Deze week waren wij (Tom en Reinier) op bezoek bij Econowind in Zeewolde. Zij maken vleugelprofielen om ervoor te zorgen dat schepen met minder brandstof vooruit komen. Een vleugelprofiel is eigenlijk te vergelijken met een zeil op een zeilschip. Toch is er ook een groot verschil: om ervoor te zorgen dat deze vleugelprofielen heel efficiënt zijn, wordt er lucht aan de achterkant van de vleugel afgezogen. Op die manier is de luchtstroom rond de vleugel optimaal! Zo kan er met deze vleugels nu al een brandstofbesparing van 25% worden behaald!
En als er geen wind staat, kunnen de vleugels makkelijk ingeklapt worden in nog geen 5 minuten!

Econowind is een mooi voorbeeld van hoe er in de maritieme sector volop nagedacht wordt om uitstoot van CO2 en andere gassen tegen te gaan! 🌍

Benieuwd naar welke studies er allemaal te kiezen zijn in de maritieme sector? Zie link in bio naar onze website!

e!

#towardszeroemission
ion and and art
... See MoreSee Less

Deze week waren wij (Tom en Reinier) op bezoek bij Econowind in Zeewolde. Zij maken vleugelprofielen om ervoor te zorgen dat schepen met minder brandstof vooruit komen. Een vleugelprofiel is eigenlijk te vergelijken met een zeil op een zeilschip. Toch is er ook een groot verschil: om ervoor te zorgen dat deze vleugelprofielen heel efficiënt zijn, wordt er lucht aan de achterkant van de vleugel afgezogen. Op die manier is de luchtstroom rond de vleugel optimaal! Zo kan er met deze vleugels nu al een brandstofbesparing van 25% worden behaald! 
En als er geen wind staat, kunnen de vleugels makkelijk ingeklapt worden in nog geen 5 minuten! 

Econowind is een mooi voorbeeld van hoe er in de maritieme sector volop nagedacht wordt om uitstoot van CO2 en andere gassen tegen te gaan! 🌍 

Benieuwd naar welke studies er allemaal te kiezen zijn in de maritieme sector? Zie link in bio naar onze website!

#towardszeroemission #maritimebyholland #nederlandmaritiemland #zeevaart #zeroemission
2 months ago
Young Maritime Representative

Foto van de week!

Vandaag zetten we het jacht, project 817, in de schijnwerpers! Het jacht dat deze week door Feadship is opgeleverd!

#feadship #superjacht
... See MoreSee Less

Foto van de week!

Vandaag zetten we het jacht, project 817, in de schijnwerpers! Het jacht dat deze week door Feadship is opgeleverd! 

#feadship #superjacht

Ben jij van het heerlijke weer aan het genieten in je voorjaarsvakantie? Wij ook! ☀️
Maar vergeet niet dat je misschien over 6 maanden al weer begint aan je volgende opleiding! Dus sla je laptop open en bekijk de opleidingengids en open dagen op de website! 💻⛵

maritimebyholland.nl/alle-maritieme-opleidingen/algemeen/
... See MoreSee Less

Ben jij van het heerlijke weer aan het genieten in je voorjaarsvakantie? Wij ook! ☀️
Maar vergeet niet dat je misschien over 6 maanden al weer begint aan je volgende opleiding! Dus sla je laptop open en bekijk de opleidingengids en open dagen op de website! 💻⛵

 https://maritimebyholland.nl/alle-maritieme-opleidingen/algemeen/
3 months ago
Young Maritime Representative

Vandaag waren wij, Tom en Maxime, op bezoek bij @damenshipyards om een kijkje achter de schermen te nemen. ... See MoreSee Less

Vandaag waren wij, Tom en Maxime, op bezoek bij @damenshipyards om een kijkje achter de schermen te nemen.
Load more