Registerloods : Master in Maritime Piloting

Nederlandse Loodsencorporatie

Hoek van Holland

  • Varend
  • HBO
Maritieme dienstverlening

Beschik jij over de juiste papieren en wil jij registerloods worden meld je dan aan voor de selectieprocedure.

Om deel te nemen aan de opleiding, moet je ten minste beschikken over een vaarbevoegdheidsbewijs minimaal Eerste stuurman alle schepen, in het bezit zijn van een HBO diploma, een BRM/MRM certificaat en een Marcom-A-certificaat. Opbouw studie
De OTR:MMP duurt 13 tot 14 maanden, afhankelijk van de gekozen regio .

De opleiding kent 4 fasen. Fase 0 is een centraal deel van 10 weken inclusief tentamens waar de studenten de basisvaardigheden van het beroep van registerloods, aangeleerd krijgen . 

Onderstaande inhoudsgebieden komen tijdens deze 10 weken aan bod:

  • Algemene wetten en voorschriften
  • Scheepvaartreglementering
  • Topografie en scheepvaartverkeerstekens
  • Getijleer
  • Communicatie (intern en extern)
  • Veiligheidsaspecten
  • Navigeren
  • Manoeuvreren
  • MRM
  • Organisatiekunde
  • O&O

De lesstof wordt aangereikt door middel van theorielessen, praktijkvaren en oefeningen op de simulator. Na 7 weken worden alle inhoudsgebieden getentamineerd. De student gaat na het goed afronden van deze tentamens verder met zijn studie in een van de regio ’s waar hij het beroep van registerloods uiteindelijk zou kunnen gaan uitoefenen. 

In de regio is de opleiding verdeeld in 3 fasen. In de eerste fase staat de rol van verkeersdeelnemer centraal. De lesstof bevat veel theorie, de student observeert tijdens de instructiereizen het brugteam. Fase 1 beslaat ongeveer 6 weken. In de tweede fase staat de rol van adviseur centraal, onder begeleiding van een registerloods leert de student een vaarplan op te maken en te communiceren met externe partijen. Deze periode duurt ongeveer 5 maanden. In de derde en laatste fase van de opleiding komen alle voorgaande rollen samen en leert de student om het beroep van registerloods uit te voeren, dit alles gebeurd onder begeleiding van de registerloods.

De opleiding kent diagnostische en selectieve toetsen. Op 50% en 85% van de opleiding wordt er selectief getoetst door middel van een selectieve koppelperiode en een theorie tentamen. Alleen de studenten die de selectieve toets momenten voldoende afsluiten mogen de opleiding vervolgen. Tussendoor krijgen de studenten diagnostische toetsen.

Gedurende de opleiding maakt de student minimaal 200 instructiereizen verdeeld over het vaargebied en verdeeld over dag en nacht. De student krijgt tijdens de opleiding verschillende koppelperiodes en maakt dan minimaal 8 aaneengesloten reizen met dezelfde loods mee, zodat deze goed kan beoordelen waar verbeteringen en verbeterpunten zitten.

Aan het einde van de opleiding krijgt de student een mondeling examen bestaande uit verschillende integrale casussen over bovengenoemde inhoudsgebieden en een praktijkexamen bestaande uit minimaal 10 examenreizen. Bij deze examens wordt beoordeeld of de student voldoet aan de vier eindkwalificaties:

  • Manoeuvreren en navigeren
  • Communiceren
  • Onderzoek en Ontwikkelen
  • Corporatielid en vrije beroepsbeoefenaar

meer informatie

Facebook

Used for the like, share, comment, and reaction icons

Voel jij je helemaal thuis in de maritieme sector en wil je jouw enthousiasme delen met jongeren en studiekiezers?⚓ Vind jij het leuk om allerlei verschillende maritieme bedrijven te bezoeken en foto’s en vlogs te maken? Wil je daarnaast jouw maritieme carrière een boost geven?🚀
Meld je dan nu aan als kandidaat voor Maritieme Jongeren Ambassadeur van 2021/2022. Je gaat dan samen met drie andere ambassadeurs een jaar lang de maritieme sector promoten! Als de maatregelen het toelaten, begint dat bij een bezoek aan de @WereldhavenDagen van 2021 en in november bij @europort. De rest van het jaar bezoek je de mooiste bedrijven en breng je de maritieme sector onder de aandacht op beurzen. Ook ga je langs bij basisscholen en middelbare scholen om jouw enthousiasme over de maritieme sector met jongeren te delen! Aanmelden kan via de link in bio! Zien we je 22 juli op de Pitchdag?😎🛳
... See MoreSee Less

Voel jij je helemaal thuis in de maritieme sector en wil je jouw enthousiasme delen met jongeren en studiekiezers?⚓ Vind jij het leuk om allerlei verschillende maritieme bedrijven te bezoeken en foto’s en vlogs te maken? Wil je daarnaast jouw maritieme carrière een boost geven?🚀
Meld je dan nu aan als kandidaat voor Maritieme Jongeren Ambassadeur van 2021/2022. Je gaat dan samen met drie andere ambassadeurs een jaar lang de maritieme sector promoten! Als de maatregelen het toelaten, begint dat bij een bezoek aan de @WereldhavenDagen van 2021 en in november bij @europort. De rest van het jaar bezoek je de mooiste bedrijven en breng je de maritieme sector onder de aandacht op beurzen. Ook ga je langs bij basisscholen en middelbare scholen om jouw enthousiasme over de maritieme sector met jongeren te delen! Aanmelden kan via de link in bio! Zien we je 22 juli op de Pitchdag?😎🛳

Comment on Facebook

Met dat diploma kun je OVERAL carriere maken🍻. Is mij ook gelukt😊

Begin dit jaar waren wij, Maxime en Tom, op bezoek bij Damen en spraken we met Jorrit Karreman en Lisa Weggemans. Ben jij benieuwd naar de stagemogelijkheden bij Damen Shipyards? En wil je graag weten hoe Jorrit Mechanical Engineer is geworden? Kijk snel het filmpje! ... See MoreSee Less

Timeline PhotosHet STC heeft er, dankzij Bluewater Energy Services, twee nieuwe lifeboats/vrije val boten bij. Voor studenten van de opleiding zeevaart en waterbouw is veiligheid en zeemanschap een belangrijk onderdeel. De lifeboats worden gebruikt om veiligheidsprocedures te oefenen. Zo gaan de studenten goed voorbereid op stage! ... See MoreSee Less

Deze week waren wij (Tom en Reinier) op bezoek bij Econowind in Zeewolde. Zij maken vleugelprofielen om ervoor te zorgen dat schepen met minder brandstof vooruit komen. Een vleugelprofiel is eigenlijk te vergelijken met een zeil op een zeilschip. Toch is er ook een groot verschil: om ervoor te zorgen dat deze vleugelprofielen heel efficiënt zijn, wordt er lucht aan de achterkant van de vleugel afgezogen. Op die manier is de luchtstroom rond de vleugel optimaal! Zo kan er met deze vleugels nu al een brandstofbesparing van 25% worden behaald!
En als er geen wind staat, kunnen de vleugels makkelijk ingeklapt worden in nog geen 5 minuten!

Econowind is een mooi voorbeeld van hoe er in de maritieme sector volop nagedacht wordt om uitstoot van CO2 en andere gassen tegen te gaan! 🌍

Benieuwd naar welke studies er allemaal te kiezen zijn in de maritieme sector? Zie link in bio naar onze website!

e!

#towardszeroemission
ion and and art
... See MoreSee Less

Deze week waren wij (Tom en Reinier) op bezoek bij Econowind in Zeewolde. Zij maken vleugelprofielen om ervoor te zorgen dat schepen met minder brandstof vooruit komen. Een vleugelprofiel is eigenlijk te vergelijken met een zeil op een zeilschip. Toch is er ook een groot verschil: om ervoor te zorgen dat deze vleugelprofielen heel efficiënt zijn, wordt er lucht aan de achterkant van de vleugel afgezogen. Op die manier is de luchtstroom rond de vleugel optimaal! Zo kan er met deze vleugels nu al een brandstofbesparing van 25% worden behaald! 
En als er geen wind staat, kunnen de vleugels makkelijk ingeklapt worden in nog geen 5 minuten! 

Econowind is een mooi voorbeeld van hoe er in de maritieme sector volop nagedacht wordt om uitstoot van CO2 en andere gassen tegen te gaan! 🌍 

Benieuwd naar welke studies er allemaal te kiezen zijn in de maritieme sector? Zie link in bio naar onze website!

#towardszeroemission #maritimebyholland #nederlandmaritiemland #zeevaart #zeroemission
4 months ago
Young Maritime Representative

Foto van de week!

Vandaag zetten we het jacht, project 817, in de schijnwerpers! Het jacht dat deze week door Feadship is opgeleverd!

#feadship #superjacht
... See MoreSee Less

Foto van de week!

Vandaag zetten we het jacht, project 817, in de schijnwerpers! Het jacht dat deze week door Feadship is opgeleverd! 

#feadship #superjacht
Load more