Registerloods : Master in Maritime Piloting

Nederlandse Loodsencorporatie

Hoek van Holland

  • Varend
  • HBO
Maritieme dienstverlening

Beschik jij over de juiste papieren en wil jij registerloods worden meld je dan aan voor de selectieprocedure.

Om deel te nemen aan de opleiding, moet je ten minste beschikken over een vaarbevoegdheidsbewijs minimaal Eerste stuurman alle schepen, in het bezit zijn van een HBO diploma, een BRM/MRM certificaat en een Marcom-A-certificaat. Opbouw studie
De OTR:MMP duurt 13 tot 14 maanden, afhankelijk van de gekozen regio .

De opleiding kent 4 fasen. Fase 0 is een centraal deel van 10 weken inclusief tentamens waar de studenten de basisvaardigheden van het beroep van registerloods, aangeleerd krijgen . 

Onderstaande inhoudsgebieden komen tijdens deze 10 weken aan bod:

  • Algemene wetten en voorschriften
  • Scheepvaartreglementering
  • Topografie en scheepvaartverkeerstekens
  • Getijleer
  • Communicatie (intern en extern)
  • Veiligheidsaspecten
  • Navigeren
  • Manoeuvreren
  • MRM
  • Organisatiekunde
  • O&O

De lesstof wordt aangereikt door middel van theorielessen, praktijkvaren en oefeningen op de simulator. Na 7 weken worden alle inhoudsgebieden getentamineerd. De student gaat na het goed afronden van deze tentamens verder met zijn studie in een van de regio ’s waar hij het beroep van registerloods uiteindelijk zou kunnen gaan uitoefenen. 

In de regio is de opleiding verdeeld in 3 fasen. In de eerste fase staat de rol van verkeersdeelnemer centraal. De lesstof bevat veel theorie, de student observeert tijdens de instructiereizen het brugteam. Fase 1 beslaat ongeveer 6 weken. In de tweede fase staat de rol van adviseur centraal, onder begeleiding van een registerloods leert de student een vaarplan op te maken en te communiceren met externe partijen. Deze periode duurt ongeveer 5 maanden. In de derde en laatste fase van de opleiding komen alle voorgaande rollen samen en leert de student om het beroep van registerloods uit te voeren, dit alles gebeurd onder begeleiding van de registerloods.

De opleiding kent diagnostische en selectieve toetsen. Op 50% en 85% van de opleiding wordt er selectief getoetst door middel van een selectieve koppelperiode en een theorie tentamen. Alleen de studenten die de selectieve toets momenten voldoende afsluiten mogen de opleiding vervolgen. Tussendoor krijgen de studenten diagnostische toetsen.

Gedurende de opleiding maakt de student minimaal 200 instructiereizen verdeeld over het vaargebied en verdeeld over dag en nacht. De student krijgt tijdens de opleiding verschillende koppelperiodes en maakt dan minimaal 8 aaneengesloten reizen met dezelfde loods mee, zodat deze goed kan beoordelen waar verbeteringen en verbeterpunten zitten.

Aan het einde van de opleiding krijgt de student een mondeling examen bestaande uit verschillende integrale casussen over bovengenoemde inhoudsgebieden en een praktijkexamen bestaande uit minimaal 10 examenreizen. Bij deze examens wordt beoordeeld of de student voldoet aan de vier eindkwalificaties:

  • Manoeuvreren en navigeren
  • Communiceren
  • Onderzoek en Ontwikkelen
  • Corporatielid en vrije beroepsbeoefenaar

meer informatie

Facebook

Used for the like, share, comment, and reaction icons

1 day ago

Young Maritime Representative

Vanochtend heb ik (Reinier) gewerkt met de hoogspanningskasten op het Maritiem Simulator en Trainingscentrum op Terschelling. Deze kasten, ook wel vermogenskasten genoemd, worden gebruikt om elektrische systemen aan boord van een schip aan te sluiten op het elektriciteitsnet. Op deze manier kunnen we ervoor zorgen dat het schip kan varen. Zo’n vermogens kast is net als je meter kast thuis, alleen dan een stuk ingewikkelder.
We hebben geleerd hoe een vermogenskast in elkaar zit en hoe je er veilig mee kan werken.
Wist je trouwens dat deze schakelborden van de Thialf zijn? De Thialf is een groot half-afzinkbaar kraanschip van Heerema. Zij hebben deze vermogenskasten geschonken aan de school!😎
... See MoreSee Less

Vanochtend heb ik (Reinier) gewerkt met de hoogspanningskasten op het Maritiem Simulator en Trainingscentrum op Terschelling. Deze kasten, ook wel vermogenskasten genoemd, worden gebruikt om elektrische systemen aan boord van een schip aan te sluiten op het elektriciteitsnet. Op deze manier kunnen we ervoor zorgen dat het schip kan varen. Zo’n vermogens kast is net als je meter kast thuis, alleen dan een stuk ingewikkelder. 
We hebben geleerd hoe een vermogenskast in elkaar zit en hoe je er veilig mee kan werken. 
Wist je trouwens dat deze schakelborden van de Thialf zijn? De Thialf is een groot half-afzinkbaar kraanschip van Heerema. Zij hebben deze vermogenskasten geschonken aan de school!😎Image attachment

4 days ago

Young Maritime Representative

Deze week ben ik (Reinier) op het Maritiem Simulator Trainingscentrum op Terschelling. Hier krijg ik samen met mijn klasgenoten een week intensieve simulator trainingen als onderdeel van de opleiding Maritiem Officier. Zo trainen we op brugsimulatoren en oefenen we met hypermoderne technische systemen te werken. Zo zijn we goed voorbereid als we over een half jaar op stage gaan!
Komende week neem ik jullie mee op mijn trainingsweek!
Op de foto zien jullie een schroef van de Prinses Margriet, een voormalig opleidingsschip van de Nederlandse zeevaartscholen.
Heb je vragen? Ik beantwoord ze graag!
... See MoreSee Less

Deze week ben ik (Reinier) op het Maritiem Simulator Trainingscentrum op Terschelling. Hier krijg ik samen met mijn klasgenoten een week intensieve simulator trainingen als onderdeel van de opleiding Maritiem Officier. Zo trainen we op brugsimulatoren en oefenen we met hypermoderne technische systemen te werken. Zo zijn we goed voorbereid als we over een half jaar op stage gaan!
Komende week neem ik jullie mee op mijn trainingsweek! 
Op de foto zien jullie een schroef van de Prinses Margriet, een voormalig opleidingsschip van de Nederlandse zeevaartscholen. 
Heb je vragen? Ik beantwoord ze graag!Image attachment

Comment on Facebook

Zelf een paar jaar geleden mogen doen. Geniet van de tijd daar succes

Leuk! Veel succes en plezier deze week! 😄💪🏻

Foto van de week!

Een mooie aankomstfoto van het schip Dynamogracht van Spliethoff in Willemstad, welke genomen is door Steven Duinker!

#spliethoff #willemstad #curacao
... See MoreSee Less

Foto van de week!

Een mooie aankomstfoto van het schip Dynamogracht van Spliethoff in Willemstad, welke genomen is door Steven Duinker!

#spliethoff #willemstad #curacao

Wij wensen jullie allemaal de beste wensen! ... See MoreSee Less

Wij wensen jullie allemaal de beste wensen!

Wil je weten hoe Kerst aan boord van een zeeschip gevierd wordt? Oud-ambassadeur Jesper vertelt: Dit jaar breng ik de Kerst door aan boord van een schip. Wij vieren dit onder andere door met zijn allen uitgebreid te eten. Daarnaast zijn wij nog een rondje gaan varen met de Fast Rescue Boat. Welke gebruikt wordt om drenkelingen aan boord te krijgen. Nog een vrolijk kerstfeest gewenst en een gelukkig nieuwjaar!!⚓ ... See MoreSee Less

Wil je weten hoe Kerst aan boord van een zeeschip gevierd wordt? Oud-ambassadeur Jesper vertelt: Dit jaar breng ik de Kerst door aan boord van een schip. Wij vieren dit onder andere door met zijn allen uitgebreid te eten. Daarnaast zijn wij nog een rondje gaan varen met de Fast Rescue Boat. Welke gebruikt wordt om drenkelingen aan boord te krijgen. Nog een vrolijk kerstfeest gewenst en een gelukkig nieuwjaar!!⚓Image attachmentImage attachment
Load more