Registerloods : Master in Maritime Piloting

Nederlandse Loodsencorporatie

Hoek van Holland

  • Varend
  • HBO
Maritieme dienstverlening

Beschik jij over de juiste papieren en wil jij registerloods worden meld je dan aan voor de selectieprocedure.

Om deel te nemen aan de opleiding, moet je ten minste beschikken over een vaarbevoegdheidsbewijs minimaal Eerste stuurman alle schepen, in het bezit zijn van een HBO diploma, een BRM/MRM certificaat en een Marcom-A-certificaat. Opbouw studie
De OTR:MMP duurt 13 tot 14 maanden, afhankelijk van de gekozen regio .

De opleiding kent 4 fasen. Fase 0 is een centraal deel van 10 weken inclusief tentamens waar de studenten de basisvaardigheden van het beroep van registerloods, aangeleerd krijgen . 

Onderstaande inhoudsgebieden komen tijdens deze 10 weken aan bod:

  • Algemene wetten en voorschriften
  • Scheepvaartreglementering
  • Topografie en scheepvaartverkeerstekens
  • Getijleer
  • Communicatie (intern en extern)
  • Veiligheidsaspecten
  • Navigeren
  • Manoeuvreren
  • MRM
  • Organisatiekunde
  • O&O

De lesstof wordt aangereikt door middel van theorielessen, praktijkvaren en oefeningen op de simulator. Na 7 weken worden alle inhoudsgebieden getentamineerd. De student gaat na het goed afronden van deze tentamens verder met zijn studie in een van de regio ’s waar hij het beroep van registerloods uiteindelijk zou kunnen gaan uitoefenen. 

In de regio is de opleiding verdeeld in 3 fasen. In de eerste fase staat de rol van verkeersdeelnemer centraal. De lesstof bevat veel theorie, de student observeert tijdens de instructiereizen het brugteam. Fase 1 beslaat ongeveer 6 weken. In de tweede fase staat de rol van adviseur centraal, onder begeleiding van een registerloods leert de student een vaarplan op te maken en te communiceren met externe partijen. Deze periode duurt ongeveer 5 maanden. In de derde en laatste fase van de opleiding komen alle voorgaande rollen samen en leert de student om het beroep van registerloods uit te voeren, dit alles gebeurd onder begeleiding van de registerloods.

De opleiding kent diagnostische en selectieve toetsen. Op 50% en 85% van de opleiding wordt er selectief getoetst door middel van een selectieve koppelperiode en een theorie tentamen. Alleen de studenten die de selectieve toets momenten voldoende afsluiten mogen de opleiding vervolgen. Tussendoor krijgen de studenten diagnostische toetsen.

Gedurende de opleiding maakt de student minimaal 200 instructiereizen verdeeld over het vaargebied en verdeeld over dag en nacht. De student krijgt tijdens de opleiding verschillende koppelperiodes en maakt dan minimaal 8 aaneengesloten reizen met dezelfde loods mee, zodat deze goed kan beoordelen waar verbeteringen en verbeterpunten zitten.

Aan het einde van de opleiding krijgt de student een mondeling examen bestaande uit verschillende integrale casussen over bovengenoemde inhoudsgebieden en een praktijkexamen bestaande uit minimaal 10 examenreizen. Bij deze examens wordt beoordeeld of de student voldoet aan de vier eindkwalificaties:

  • Manoeuvreren en navigeren
  • Communiceren
  • Onderzoek en Ontwikkelen
  • Corporatielid en vrije beroepsbeoefenaar

meer informatie

Facebook

Used for the like, share, comment, and reaction icons

3 days ago

Young Maritime Representative

Ook wanneer het slecht weer is, blijft het leven doorgaan in de maritieme sector!🌊
#maritimebyholland #slechtweer @ Vlissingen, Netherlands
... See MoreSee Less

Ook wanneer het slecht weer is, blijft het leven doorgaan in de maritieme sector!🌊
#maritimebyholland #slechtweer  @ Vlissingen, NetherlandsImage attachment

Studiegenootjes van Danique hebben afgelopen half jaar een modelzeiljacht ontworpen om daarmee mee te doen aan een race. Ze zijn begonnen met het ontwerpen van het model in computerprogramma’s, daarna zijn ze 4 weken bezig geweest met het bouwen van het zeilbootje.
Op het filmpje is te zien hoe ze op de TU Delft bezig zijn met het bouwen en testvaren van de modelzeilbootjes in een sleeptank van de universiteit. Op het einde van het filmpje is de wedstrijd te zien bij het onderzoeksinstituut Marin, het bootje wat als eerst over de finish was in verschillende parcours won de wedstrijd!
#maritimebyholland #marin
... See MoreSee Less

Comment on Facebook

Daan Horstmeier wanneer ontwerp jij een hyper zuinige boot?

Oproep ❗️: Zit jij op de middelbare school en lijkt het je super leuk als wij als drie YMR’s een leuke gastles komen geven over de maritieme wereld en over welke soort opleidingen er zijn? Of bent u ouder en zou u het leuk vinden als uw kinderen op de basisschool of de middelbare school meer te weten komen over de maritieme wereld? Wij zouden het heel gaaf vinden om onze verhalen te komen vertellen dus laat het ons dan alsjeblieft weten!!
#maritimebyholland
... See MoreSee Less

Oproep ❗️: Zit jij op de middelbare school en lijkt het je super leuk als wij als drie YMR’s een leuke gastles komen geven over de maritieme wereld en over welke soort opleidingen er zijn? Of bent u ouder en zou u het leuk vinden als uw kinderen op de basisschool of de middelbare school meer te weten komen over de maritieme wereld? Wij zouden het heel gaaf vinden om onze verhalen te komen vertellen dus laat het ons dan alsjeblieft weten!! 
#maritimebyholland

Comment on Facebook

Zeebenen in de klas...

Goed bezig Daan Horstmeier en YMR’s

Voor mijn opleiding Maritiem Officier heb ik (Jesper) de training Basic Safety gevolgd. Tijdens deze training hebben wij geleerd wat te doen bij een noodgeval zoals brand of het schip verlaten. Door oefeningen te doen zoals de weg zoeken in ruimtes vol rook, met een luchtfles op je rug. Deze dagen waren naast leerzaam ook heel leuk om mee te maken!
#maritiem #maritiemofficier #training
... See MoreSee Less

2 weeks ago

Young Maritime Representative

Ymr bas was aan boord op zijn werkplek op een binnenvaartschip in de volkerak sluis. Dit is het grootste sluizencomplex van europa. Sluizen worden gebruikt om hoogteverschillen van water te overbruggen,maar ook om zoet en zout water te scheiden. De ene kant van de sluis is dan dus zoet water en de andere zout water. #binnenvaart @ Volkeraksluizen ... See MoreSee Less

Ymr bas was aan boord op zijn werkplek op een binnenvaartschip in de volkerak sluis. Dit is het grootste sluizencomplex van europa. Sluizen worden gebruikt om hoogteverschillen van water te overbruggen,maar ook om zoet en zout water te scheiden. De ene kant van de sluis is dan dus zoet water en de andere zout water. #binnenvaart  @ VolkeraksluizenImage attachmentImage attachment

Comment on Facebook

Sorry volgens mij ben je in de war. De Krammersluizen hebben deze kering van zoet na zout en de volkeraksluizen niet.

Load more